Q&A

piatek_z_qa.jpg
Zapraszamy do udziału w cyklu Piątek z Q&A!  W każdy pierwszy piątek miesiąca w naszych mediach społecznościowych (Instagram oraz Facebook) w okienku na stories będziecie mogli zadać pytania dotyczące wszelkich spraw studenckich. Odpowiadać na nie będzie nie kto inny jak... dr hab. Barbara Literska, prof. UZ - Prorektor ds. Studenckich. Możecie też przesłać do nas swoje uwagi i sugestie. Nie wahajcie się i piszcie śmiało! Czekamy na Wasze wiadomości :)

Odpowiedzi będą pojawiać się poniżej raz w miesiącu.

Q: Kiedy będą przyznawane stypendia rektora?
A: Do 30 listopada br. będą przyznane i zostaną wypłacone stypendia rektora – za dwa miesiące (październik-listopad).

Q: Czy mamy jakieś punkty ksero na kampusach?
A: Nie mamy takich punktów. Ostatnia umowa z podmiotem zewnętrznym realizującym usługi ksero została wypowiedziana przez najemcę w 2020 roku z powodu nieopłacalności prowadzenia tej działalności. Obecnie Uczelnia poszukuje innych rozwiązań (może to być kiosk ksero w powiązaniu z wdrażaniem na uczelni centralnego systemu druku).

Q: Studia niestacjonarne na WEiZ mają długie przerwy pomiędzy zajęciami. Czy da się coś z tym zrobić?
A: Sprawę może rozwiązać Dziekan WEiZ. Proszę złożyć w sekretariacie dziekana wniosek w imieniu całej grupy, umówić się na spotkanie. Trzeba porozmawiać z Dziekanem – cała grupa, albo starosta roku w jej imieniu.

Q: Gdzie mają parkować studenci prawa? Plac jest w remoncie i nie ma żadnych miejsc parkingowych. Jest zakaz parkowania na miejscach dla pracowników i parkingu sądowym.
A: Uniwersytet Zielonogórski nie jest właścicielem terenu przy Placu Słowiańskim, dlatego nie może zagwarantować miejsc parkingowych dla studentów, ani zarezerwować miejsc na terenie przeznaczonym dla pracowników i interesantów sądu. 

Q: Czy jest szansa na zniżkę na bilety parkingowe na Placu Słowiańskim?
A: Proponuję, aby Parlament Studencki w imieniu wszystkich studentów wystąpił do władz miasta z taką inicjatywą. Sądzę, że petycja wypływająca wprost od studentów ma większe szanse powodzenia. Proszę rozmawiać z Przewodniczącą Parlamentu Studenckiego. Ja taką petycję poprę.

Q: Kiedy zostaną ogłoszone jakieś informacje na temat dni rektorskich przed świętami?
A: Według organizacji roku akademickiego przerwa świąteczna trwa od 23.12.2022 r. do 2.01.2023 r.
Nie będzie dni wolnych przed świętami, ale komunikatem JM Rektora będą ogłoszone dni 3-5 stycznia 2023 r. jako wolne od zajęć dydaktycznych.


Q: Czy planowane jest wprowadzenie zajęć zdalnych w okresie grudzień/styczeń?
A: W roku akademickim 2022/2023 w Uniwersytecie Zielonogórskim zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z organizacją roku akademickiego, a prowadzone będą w sposób tradycyjny tj. w siedzibie Uczelni.

Q: Czy po specjalizacji nauczycielskiej jest opcja, żeby dorobić także specjalizację tłumaczeniową?
A: W trakcie studiów dokonujecie Państwo wyboru jednej lub kilku spośród specjalności określonych w programie studiów. Istnieje możliwość realizacji równocześnie np. dwóch specjalności. Student powinien złożyć wniosek do dziekana, który podejmuje decyzję w tej sprawie.
Po zakończeniu studiów uzyskanie efektów uczenia się właściwych dla drugiej specjalności możliwe jest wyłącznie w wyniku ponownej rekrutacji na studia i podjęcia kształcenia na kierunku studiów.

Q: Czy jest szansa, by w każdym budynku pojawił się punkt filtrowanej wody zdatnej do picia?
A: Uczelnia nie planuje montażu dodatkowych punktów poboru wody filtrowanej. Woda dostępna w miejskich wodociągach ma bardzo wysoką jakość gwarantowaną ciągłymi badaniami realizowanymi przez laboratorium Miejskich Zakładów Wodociągów i Kanalizacji.


Q: Czy planowany jest remont kawałka betonowej drogi obok wydziału inżynierii środowiska?
A: Uczelnia wykonała miejscowe naprawy nawierzchni w miejscach zagrażających pojazdom poruszającym się po drodze. Potrzeba remontu wskazanej drogi została umieszczona w Zestawieniu Potrzeb Remontowych i Inwestycyjnych Uczelni, jednak realizacja tego zadania jest uzależniona od możliwości finansowych. Zmieniająca się sytuacja geopolityczna, inflacja ma wpływ na znaczący wzrost wydatków Uczelni. W pierwszej kolejności Uczelnia musi pokryć koszty wynagrodzeń, mediów i usług.


Q: Czy jest szansa na naprawę drogi na kampusie A za budynkiem A-29? Tam są straszne dziury.
A: jw.

Q: Na Wydziale Mechanicznym bardzo często brakuje dużych kubków w automatach z napojami.
A: Właściwa jednostka organizacyjna Uczelni dla realizacji umów na urządzenia vendingowe skontaktowała się z podmiotem gospodarczym realizującym usługę sprzedaży napojów i przekazała informację o potrzebie częstszego zaopatrywania automatów w kubki.


Q: Sugestia: prosimy o nie wpuszczanie naganiaczy bankowych na korytarze uczelni.
A: Na terenie Uczelni realizowane są w ramach współpracy kampanie reklamowe banków oferujących usługi bankowe dedykowane studentom i pracownikom uczelni. Są to jednak akcje incydentalne, realizowane z reguły w październiku i posiadające ściśle określone terminy rozpoczęcia i zakończenia. 


Q: Dlaczego w katedrze fizjologii jest tak zimno, do tego stopnia, że studenci na zajęciach muszą siedzieć w kurtkach?
A: Z uwagi na powstałą sytuację geopolityczną i jej wpływ na ceny nośników energii Uczelnia została zobowiązana do wypracowania oszczędności w obszarze ich zużycia. Rozpoczęto więc działania zmierzające do obniżenia temperatur w budynkach. Te działania choć przyniosły wymierne efekty, to ujawniły niedoskonałości uczelnianej instalacji centralnego ogrzewania. Problem z niskimi temperaturami w niektórych pomieszczeniach w budynku A-6 został zgłoszony do Biura Zarządzania Nieruchomościami i Obsługi Uczelni przez pracowników prowadzących zajęcia. W chwili obecnej zainstalowano w pomieszczeniach nagrzewnice elektryczne oraz zaplanowano wymianę zainstalowanych grzejników na grzejniki o większej mocy.


Q: Dlaczego na tak dużym uniwersytecie nikt nie interesuje się wygospodarowaniem sal tak, aby studenci i prowadzący nie musieli marznąć w katedrze fizjologii? Wszyscy siedzą w kurtkach na zajęciach.
A: jw.


Q: Dlaczego studenci medycyny i prowadzący marzną na zajęciach w A-6?
A: jw.


Q: Czy studenci kierunku lekarskiego mogą liczyć na wsparcie dotyczące zakupu kursów przygotowujących do Lekarskiego Egzaminu Końcowego? Nie możemy liczyć w tej sprawie na Panią dziekan, pomimo obietnic.
A: Tak, ale w formie częściowego dofinansowania. Dziekan WLiNoZ będzie z Państwem rozmawiać w tej sprawie.


Q: Ile razy można skorzystać z zapomogi?
A: Zapomoga może być przyznana nie częściej niż dwa razy w roku akademickim. Obywatele UA objęci ochroną czasową mogą składać wnioski bez ograniczeń. Zapomogę może otrzymać student, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej.  


Q: Dlaczego w tym roku stypendium rektora na grafice przyznano z połączonej puli osób z 2 i 3 roku?
A: Stypendia przyznaje się na cały kierunek (np. grafika I stopnia), a nie na poszczególnych latach studiów dla tego kierunku. Stypendium rektora przyznawane jest w liczbie do 10 % liczby studentów na każdym kierunku, przy czym studia stacjonarne i niestacjonarne na każdym poziomie kształcenia traktowane są łącznie, a poziomy kształcenia odrębnie. Oznacza to, że przyznaje się stypendia rektora odrębnie dla studentów studiów pierwszego stopnia i odrębnie dla studentów studiów drugiego stopnia.


Q: Jak długo po napisaniu odwołania czeka się na decyzję dotyczącą przyznania stypendium socjalnego?
A: Odwołanie od decyzji Komisji Stypendialnej Studentów (KS S) student składa do Odwoławczej Komisji Stypendialnej Studentów (OKS S) w terminie 14 dni od otrzymania decyzji. Jeżeli KS S nie zmieni swojej decyzji, to w terminie 7 dni przekazuje przedmiotowe odwołanie do OKS S. Ta rozpatruje sprawę w terminie do 30 dni.


Q: Czy stypendium socjalne po napisaniu odwołania będzie przyznawane od października czy od grudnia?
A: Jeśli Odwoławcza Komisja Stypendialna Studentów (OKS S) uchyli decyzję Komisji Stypendialnej Studentów (KS S), to przyzna świadczenia od miesiąca, w którym student złożył wniosek o stypendium - np. jeżeli wniosek został złożony w terminie do 15.10.2022 r. to świadczenia będą przyznane od października 2022 r.

Q: Czy uczelnia planuje odnowić mozaikę Gagarina przy ul. Podgórnej?
A: TAK
W roku bieżącym (2023) planowane jest postępowanie przetargowe na wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę i termomodernizację auli UZ (budynek pochodzi z lat 60. XX w.). W roku przyszłym (2024) będzie możliwe przystąpienie do realizacji robót budowlanych, w zakresie których będzie odtworzenie mozaiki.

Q: Czy zostaną uruchomione jakieś nowe kierunki w przyszłym roku akademickim?
A: TAK
Planowane jest utworzenie czterech nowych kierunków studiów I stopnia w rekrutacji na rok 2023/2024:
1. Inżynieria lotnicza (profil praktyczny)
2. Położnictwo (profil praktyczny)
3. Międzynarodowe stosunki polityczne (profil ogólnoakademicki)
4. Inteligentne systemy miejskie (profil ogólnoakademicki)

Q: Czy jest szansa na uruchomienie fizjoterapii w formie niestacjonarnej w przyszłym roku akademickim?
A: NIE
Na kierunku fizjoterapia nie zostaną uruchomione studia w formie niestacjonarnej z uwagi na bardzo dużą liczbę godzin do realizacji wynikającą ze standardów kształcenia.

Q: Czy odwołania dotyczące decyzji w sprawie stypendium rektora zostaną rozpatrzone do końca stycznia?
A: SPRAWA W TOKU
Odwoławcza Komisja Stypendialna Studentów pracuje na bieżąco. Decyzje sukcesywnie są wysyłane do Wnioskodawców za pośrednictwem Poczty Polskiej na adres korespondencyjny wskazany we wniosku.

Q: Czy planowane jest ponowne wprowadzenie zajęć zdalnych w najbliższym czasie?
A: NIE
W roku akademickim 2022/2023 w Uniwersytecie Zielonogórskim zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z organizacją roku akademickiego, a prowadzone będą w sposób tradycyjny tj. w siedzibie uczelni. Obecnie nie jest planowane wprowadzenie zajęć zdalnych.

Q: Czy specjalność psychologia edukacyjno-wychowawcza wciąż będzie miała przygotowanie pedagogiczne?
A: TAK
Niezmiennie, począwszy od roku 2019/2020 program studiów dla kierunku psychologia zawiera przygotowanie pedagogiczne uprawniające absolwentów do wykonywania zawodu psychologa-nauczyciela w placówkach oświatowych. Te zajęcia będą nadal w programie kształcenia.

Q: Dlaczego w budynku A-6 wciąż jest zimno?
A: SPRAWDZAMY
Do budynku A-6 zostały zamówione nowe grzejniki. W tej chwili pracują tam trzy nagrzewnice i od czasu ich zainstalowania nie mieliśmy informacji, że nadal jest zimno. Odczyty temperatur pokazywały 19 stopni. Przyjęliśmy zgłoszenie, dokonamy sprawdzenia.

Q: Czym jest spowodowane tak późne publikowanie planu zajęć? Nic nie można zaplanować…
A: Termin publikowania rozkładu zajęć reguluje § 10 ust. 1 Regulaminu studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim. Rozkład zajęć podaje się nie później niż tydzień przed rozpoczęciem semestru.


Q: Dlaczego logując się do e-learn Collegium Medicum poprzez uczelniane wifi strona jest zablokowana?
A: Było to przeoczenie w konfiguracji sieci. Strona jest już dostępna z poziomu wifi 'internet.zgora.pl'.


Q: Kiedy zostanie udostępniony plan na drugi semestr?
A: Zgodnie z § 10 ust. 1 Regulaminu studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim i Organizacją roku akademickiego 2022/2023 nie później niż 20 lutego br. (semestr rozpoczyna się 27 lutego).

 

Q: Kiedy pierwszy rok architektury będzie miał wgląd do swojego sylabusa?
A: Niebawem sylabus zostanie opublikowany w wersji elektronicznej. Do tego czasu możecie Państwo uzyskać wgląd do jego wersji analogowej bezpośrednio u Dziekana WBAiIŚ.

Q: Dlaczego studenci Wydziału Prawa i Administracji muszą w tym semestrze mieć zajęcia na kampusie B?
A: Lokalizacja zajęć dla Studentów WPiA w kampusie B zgodna jest z pierwotnymi założeniami towarzyszącymi powstaniu tego wydziału. Zajęcia dydaktyczne w UZ realizowane są we wszystkich obiektach uczelni, zgodnie z rozmieszczeniem dedykowanych do danych zajęć pomieszczeń (laboratoria specjalistyczne, pracownie). WPiA jest odpowiedzialny za realizację kierunków: prawo i administracja, które nie wymagają specjalistycznego wyposażenia laboratoryjnego, natomiast ich studenci powinni mieć jak najlepszy dostęp do biblioteki. W kampusie B znajduje się Biblioteka Uniwersytecka, która dysponuje bogatym księgozbiorem oraz odpowiednią do pracy własnej studentów infrastrukturą. Ponadto w tym kampusie znajduje się Biuro Obsługi Studenta dedykowane studentom WPiA. Kampus B jest bardzo dobrze skomunikowany z pozostałymi budynkami uniwersyteckimi.

Q: Dlaczego studenci zaoczni mają 5-minutowe przerwy pomiędzy zajęciami? Musimy przejść z budynku do budynku i nie mamy szansy w tym czasie nic zjeść. (logistyka, 1 rok, studia niestacjonarne)
A: Uwaga została przekazana do Dziekana WEiZ, który zadeklarował korektę planu. Jest też otwarty na wszelkie uwagi z tego zakresu.

Q: Kiedy osoby z 4. semestru wybierają promotora oraz co z praktykami?
A: Każdy kierunek studiów na odpowiednim poziomie kształcenia (studia I stopnia, II stopnia, jednolite magisterskie) ma swoje zasady w obu tych zakresach. Za kształcenie odpowiada dziekan wydziału – zarówno za realizację seminarium dyplomowego (magisterskiego, licencjackiego, inżynierskiego), jak i za praktyki zawodowe, powierzając ich organizację koordynatorom praktyk. Zatem po szczegółowe informacje proszę zgłosić się do dziekana swojego wydziału.

Q: Prosimy o sprawdzenie stanu technicznego klimatyzacji w auli C w budynku A-16.
A: Kontrolę przeprowadzono, przywrócono właściwe tj. automatyczne ustawienia systemów, klimatyzacja działa prawidłowo.
Na podstawie przeprowadzonej kontroli ustalono, że systemy pracują prawidłowo. Stwierdzono też, że użytkownik zmienił nastawy na minimum z wyłączeniem automatycznego dostosowywania się do warunków panujących w pomieszczeniu. To właśnie zostało skorygowane.

Q: Czy jest szansa na internet uczelniany w na kampusie B?
A: W obiektach na kampusie B zainstalowanych jest kilkanaście urządzeń sieci bezprzewodowych, które rozgłaszają sieci www.internet.zgora.pl oraz eduroam. Sukcesywnie dokładane są kolejne urządzenia rozszerzając zasięg sieci bezprzewodowych, w roku 2023 taki dostęp zostanie zapewniony na aulach w budynku głównym (A-16).

Q: Czy jest szansa na punkty ksero na kampusie A i B?
A: Nie ma takich planów ze względu na dotychczasowe doświadczenia w tym zakresie.
Do 2021 roku w budynkach A-16 oraz A-20 funkcjonowały punkty ksero. Ówcześni najemcy wypowiedzieli umowy najmu z powodu nieopłacalności prowadzenia tego typu działalności (nawet w połączeniu z innymi usługami np. gastronomicznymi). Argumentem bezpośrednim było znikome zainteresowanie usługami poligraficznymi spowodowane rozwojem rynku przedmiotowych usług na terenie miasta Zielona Góra, a także zwiększeniem dostępności indywidualnych urządzeń skanująco-drukujących.

Q: Czy w najbliższym czasie jest przewidziany jakikolwiek remont na kampusie B? / Czy planowane są remonty na kampusie B? Na kampusie A cały czas coś się dzieje, natomiast na kampusie B nic.
A: Remonty prowadzone są na terenie całej Uczelni zgodnie z przyjętymi przez Radę Uczelni planami remontowymi na dany rok kalendarzowy, w miarę posiadanych przez Uczelnię środków finansowych. W bieżącym roku kalendarzowym realizowany jest m.in. remont toalet w budynku A-17 (Budynek Administracyjny przy al. Wojska Polskiego 69) – dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz planuje się przygotowanie do dyspozycji organizacji studenckich dodatkowych przestrzeni w częściach wspólnych budynku A-16. W planach jest też remont akademika Viceversal, o czym jest mowa w jednej z kolejnych odpowiedzi.

Q: Niestety, pomimo zapewnień, wciąż nie ma Internetu w budynku A-20.
A: Internet jest, ale w ograniczonym zakresie. W budynku Neofilologicum bezprzewodowy dostęp do Internetu jest możliwy wyłącznie w miejscach instalacji urządzeń, które rozgłaszają sieć: schody główne, Aula H, korytarz, p. 216, p. 229, parter.

Q: Czy istnieje możliwość dostawienia dodatkowych foteli na korytarzach kampusu B?
A: Tak, Uczelnia sukcesywnie – w ramach posiadanych środków, możliwości finansowych oraz różnych form organizacyjnych – realizuje poszerzanie ogólnodostępnych przestrzeni odpoczynkowych w obiektach uczelni. Dlatego możliwe jest zwiększenie liczby takich miejsc w budynku A-16 oraz utworzenia nowych w budynku A-20.

Q: Kiedy można spodziewać się remontu Vicewersala?
A: Uniwersytet złożył wniosek do Ministerstwa Edukacji i Nauki o dofinansowanie zadania Przebudowa, termomodernizacja i dostosowanie ppoż. kompleksu budynków DS. Vicewersal. Szacunkowa wartość planowanego zadania to kwota ponad 15 mln zł. Jak tylko UZ otrzyma decyzję o dofinansowaniu tej inwestycji, przygotowane zostanie postępowanie na wybór wykonawcy przebudowy domu studenta. W chwili obecnej przygotowywany jest przetarg na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej. W DS. powstaną segmenty mieszkalne z węzłami sanitarnymi i aneksami kuchennymi, a budynek stołówki zostanie zaadaptowany na potrzeby siłowni.

Q: Czy w przyszłym roku akademickim specjalność edukacyjno-wychowawcza będzie zawierała przygotowanie pedagogiczne?
A: Jeżeli pytanie dotyczy specjalności na kierunku psychologia, to przypominam, że niezmiennie, począwszy od roku 2019/2020 program studiów tego kierunku zawiera przygotowanie pedagogiczne uprawniające absolwentów do wykonywania zawodu psychologa-nauczyciela w placówkach oświatowych. Te zajęcia będą nadal w programie kształcenia. Jeżeli pytanie dotyczy innego kierunku, to proszę je skierować bezpośrednio do Dziekana swojego wydziału.


Q: Jaki jest średni czas oczekiwania na odpowiedź w sprawie wniosków o dofinansowanie kół naukowych?
A: Średni czas to około 8-10 dni.
KOMPLETNY wniosek adresowany do Prorektora ds. Studenckich o dofinansowanie projektu koła naukowego jest kierowany do opiniowania przez PS UZ (5 dni roboczych), następnie trafia do Prorektora ds. Studenckich. O decyzji wnioskodawca jest niezwłocznie informowany przez Dział Spraw Studenckich. Wnioski zgodnie z Zasadami podziału środków na działalność kół naukowych i organizacji studenckich powinny być składane na minimum 3 tygodnie przed planowanym do realizacji wydarzeniem. Proszę zapoznać się z informacją nt. zasad obowiązujących na naszej Uczelni.

Q: Kiedy powstaną punkty wody filtrowanej w każdym budynku? Ani razu nie widziałem pracownika/studenta, który korzysta z wody z kranu w łazience, ponieważ ta woda jest zdatna do picia, ale nie do uzupełniania płynów. Dużo osób przynosi ze sobą 1-2 litrowe baniaki.
A: Uczelnia nie planuje montażu dodatkowych punktów poboru wody filtrowanej. Woda dostępna w miejskich wodociągach ma bardzo wysoką jakość gwarantowaną przez laboratorium Miejskich Zakładów Wodociągów i Kanalizacji.

Q: Dlaczego w budynku UZ na ul. Energetyków nie ma miejsc, w których studenci mogliby usiąść i spędzać przerwy?
A: Budynek UZ przy ul. Energetyków jest wyposażony w zespolone siedziska zlokalizowane na korytarzach wszystkich kondygnacji umożliwiające odpoczynek pomiędzy zajęciami. Jeżeli tych siedzisk jest za mało, to Uczelnia sprawdzi możliwość doposażenia budynku w tym zakresie.

 

Q: Czy da się coś zrobić z klimatyzacją w pokojach do nauki wspólnej, w bibliotece? Jest tam bardzo gorąco.
A: Budynek biblioteki jest wyposażony w system mechanicznej wentylacji i klimatyzacji. W chwili obecnej systemy są ustawione na grzanie obiektu (sezon zimowy). Od 15.05.2023 r. ogrzewanie zostanie wyłączone, a systemy klimatyzacji i wentylacji będą przestawione na tryb chłodzenia pomieszczeń (sezon letni).


Q: Czy uczelnia ma w planach otwarcie Katedry Rachunkowości?
A: Jeżeli pytanie dotyczy otwarcia nowego kierunku o nazwie finanse i rachunkowość, to jest on planowany do uruchomienia w roku akademickim 2024/2025.

 

Q: Od ostatniej sesji Q&A znacznie pogorszył się stan odcinka betonowej drogi obok Instytutu Inżynierii Środowiska. Czy planowane są chociażby doraźne prace remontowe?
A: Uczelnia planuje wykonanie drobnych prac naprawczych w najbliższym okresie zmniejszonego natężenia ruchu w celu zmniejszenia dyskomfortu przejazdu samochodem na tym odcinku drogi. Zaplanowano docelowy remont drogi, jednak z uwagi na bardzo wysoką kosztochłonność tego typu prac, ich realizacja będzie możliwa po uzyskaniu i zgromadzeniu właściwej puli środków finansowych, co w obecnej sytuacji gospodarczej nie jest zadaniem łatwym.

 

Q: Czy uczelnia planuje dodatkowe działania wspierające życie studenckie uczelni? Epidemia się skończyła, a poza Bachanaliami, integracją oraz działalnością klubu „U Ojca” praktycznie nic się nie dzieje. Nawet Bachanalia są okrojoną wersją tych sprzed lat. Życie studenckie jest ważnym elementem uczelni.
A: Zadaniem uczelni jest wspieranie inicjatyw studenckich, a ich planowanie jest zadaniem samych studentów. Zgłaszajcie swoje pomysły do Parlamentu Studenckiego UZ, który jest waszym reprezentantem. To on w waszym imieniu ściśle współpracuje z Prorektorem ds. Studenckich i wnioskuje do JM Rektora o wsparcie waszych pomysłów.

 

Q: Czy w planach jest utworzenie kierunku dietetyka?
A: Nie planujemy utworzenia dietetyki, ale jest możliwość studiowania na kierunku żywienie człowieka i dietoterapia

 

Q: Czy jest szansa na otwarcie zaocznych studiów z psychologii?
A: W najbliższym czasie nie ma takiej szansy.

Q: Jak wygląda sprawa z czytnikami na Wydziale Prawa i Administracji, które miały być dla bezpieczeństwa?
A: Nie rozumiem pytania, proszę doprecyzować.

Q: Ceny akademików rosną, a mimo to od jakiegoś czasu brakuje w nich papieru toaletowego – konkretnie w Domu Studenckim „Piast”.
A: Zgłoszenie przekazałam do właściwych służb. Otrzymałam informację, że faktycznie problem był, ale został rozwiązany.

Q: Do kogo się zwrócić w sytuacji, gdy mam błąd w dyplomie i suplemencie?
A: Proszę się zgłosić do właściwego dla ukończonego kierunku studiów Biura Obsługi Studenta z wypełnionym wnioskiem: Załącznik nr 7 do Zarządzenia nr 74 Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego z dnia 15 czerwca 2022 roku „Wniosek o wymianę dyplomu ukończenia studiów/suplementu do dyplomu/kompletu dyplomu”.
Procedura wymiany kompletu dokumentów ukończenia studiów dokładnie została opisana w § 9 ZARZĄDZENIA nr 74 Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego z dnia 15 czerwca 2022 roku w sprawie zasad sporządzania i wydawania dyplomów ukończenia studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich w języku polskim i języku obcym oraz suplementów do dyplomów.

Q: Czy istnieje szansa na otworzenie kierunku podyplomowego z matematyki?  
A: Proszę uszczegółowić pytanie i skierować je bezpośrednio do Dziekana Wydziału Matematyki, Informatyki i Ekonometrii dra hab. Bogdana Szala, Prof. UZ.


Q:
Gdzie należy dostarczyć zwolnienie lekarskie z w-f?  
A: Informacje wprowadzające na temat przedmiotu Wychowanie fizyczne oraz dla studentów ze specjalnymi potrzebami znajdują się na stronach Studium Wychowania Fizycznego i Sportu. Na stronie tej jednostki zamieszczone są wszelkie informacje na temat tego przedmiotu.

Nie ma możliwości zaliczenia przedmiotu Wychowanie fizyczne na podstawie zwolnienia lekarskiego. Studenci z przeciwwskazaniami lekarskimi do intensywniejszego wysiłku będą mogli uczestniczyć w zajęciach dostosowanych do ich potrzeb i możliwości. Zgłoszenie na te zajęcia wymaga kontaktu z nauczycielem. Osoby ze zwolnieniami lekarskimi powinni się zgłosić do dr Ewy Skorupki: e.skorupka@wnb.uz.zgora.pl, natomiast osoby z orzeczoną niepełnosprawnością do dr Marty Daleckiej: m.dalecka@swfs.uz.zgora.pl.


Q:
Dlaczego mozaika Gagarina nie jest jeszcze remontowana pomimo tego, że został wyłoniony wykonawca?
A: Z uwagi na niemożliwość wykonania prac polegających na konserwacji i restauracji mozaiki w sposób opisany w Umowie i Opisie Przedmiotu Zamówienia, Zamawiający wraz z Wykonawcą odstąpili od realizacji Umowy. Na potrzebę wspólnych prac Uniwersytet Zielonogórski i Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu z początkiem 2023 roku zawarły umowę, na podstawie której będą prowadzone prace badawcze dotyczące mozaiki. Sprawą kluczową jest jej całkowite ściągnięcie i zabezpieczenie. Uniwersytet Zielonogórski przygotowuje wniosek, z którym zwróci się do właściwych instytucji z prośbą o dofinansowanie planowanych prac renowacyjnych.


Q:
Kiedy rusza remont Ziemowita?
A: Dom Studenta Ziemowit remontowany był w latach 2017-2019, wówczas został również przystosowany do przepisów przeciwpożarowych. Od września br. w akademiku trwają prace związane z termomodernizacją obiektu i dobudową szybu windowego wraz z podjazdem dla osób z niepełnosprawnościami. Planowane zakończenie robót przewidziane jest na marzec 2024 roku.


Q:
Dlaczego ceny akademików idą do góry, a ich standard się obniża?
A: Standard akademików jest stale poprawiany. Tylko w ostatnim roku zakończono przebudowę budynku Domu Studenta Rzepicha, termomodernizację DS. Piast, budynku A-5, łącznika i przebudowę drogi pożarowej. Trwa realizacja zadania Termomodernizacja DS. Ziemowit. Rozpoczynamy realizację zadania Termomodernizacja i przebudowa zespołu budynków DS. Vicewersal.

Zgodnie z deklaracją złożoną przez władze UZ w trakcie spotkań z mieszkańcami domów studenta:

  1. Wyłoniono w drugim postępowaniu przetargowym wykonawcę remontu sieci LAN w domu Studenta Piast. Prace zostały rozpoczęte.
  2. We wszystkich domach studenta z wyłączeniem DS. Piast i Rzepicha trwają prace przeglądowe i naprawcze zakończeń sieci LAN. Lokalizowane są uszkodzone fizycznie zakończenia sieci i wymieniane na nowe.
  3. Trwa procedura przetargowa na pełną przebudowę kompleksu budynków Domu Studenta Vicewersal. Rozpoczęcie prac zaplanowano na listopad br., a ich zakończenie do września 2025 roku.

Q: Czy w Domu Studenta „Rzepicha” pojawi się automat vendingowy?
A: Uczelnia nie posiada własnych automatów vendingovych, dlatego przygotowała się do realizacji postępowania przetargowego na wynajęcie powierzchni pod automat vendingowy. To, czy automat będzie w DS. Rzepicha zależy od wyników tego postępowania.


Q:
Dlaczego w Bibliotece UZ jest tak mało książek przeznaczonych dla studentów kierunku lekarskiego?
A: Księgozbiór medyczny Biblioteki UZ systematycznie się powiększa zgodnie z możliwościami finansowymi Uczelni. W ostatnich latach zakupiono publikacje w liczbach: 660 (2019 rok), 800 (2020 rok)); 1669 (2021 rok); 312 (2022 rok). Zakup książek medycznych realizowany jest w konsultacji z Prof. Magdaleną Gibas-Dorną, Prodziekan ds. Studiów i Studentów Wydziału Lekarskiego i Nauk o Zdrowiu, na podstawie dostarczanych list, a zakupy nowości i kolejnych egzemplarzy uzupełniane są na bieżąco. W zasobie książek medycznych poszczególne tytuły podręczników mają od 5 do 25 egzemplarzy. Studenci mogą skorzystać z bezpłatnych usług bibliotecznych, np. z możliwości skanowania zbiorów samodzielnie lub poproszenia bibliotekarza o tę usługę, jeżeli został jeden egzemplarz w wolnym dostępie.

Ogólnie zbiory biblioteczne dotyczące nauk medycznych liczą ok.  40 000 wolumenów książek oraz 70 tytułów czasopism w wersji drukowanej. Czytelnicy mogą skorzystać także z kilkunastu  milionów dokumentów elektronicznych zgromadzonych w zasobach sieciowych biblioteki z ramach licencji Wirtualnej Biblioteki Nauki: baz Springer, Elsevier, Willey, Science, Nature, Oxford Journals, zasobów elektronicznych EBSCOhost Web (MEDLINE, Academic Search Complete, AHFS Consumer Mediciation Information, Heath Source: Consumer Editio, Heath Source: Nursing/Academic Editio, Academic Research Source eBooks i eJournals, eBook Open Access (OA) Collection, OpenDissertation), PROQUEST (Research Library, Nursing & Allied Health, Sciences Journals, Dissertations & Theses, Research Library), a także baz bibliometrycznych Web of Science i Scopus oraz narzędzi umożliwiających analizę działalności badacza, grup badawczych i uczelni Sci-Val oraz narzędzi do analiz bibliometrycznych InCites.

Q: Chciałbym zapytać o powód likwidacji bufetu Coś Dobrego na Wydziale Mechanicznym. Jestem studentem zaocznym. Siedzę na uczelni od godz. 7:00 do godz. 21:00, czasami bez żadnego okienka. Zwłaszcza w niedziele jest to uciążliwe, gdzie sklepy są pozamykane i nie ma możliwości kupienia sobie czegoś do jedzenia, a posiłki serwowane w bufecie naprawdę mi smakowały. Czy jest planowane otworzenie innego punktu gastronomicznego albo postawienie automatów, w których można by było kupić jakąś kanapkę?
A: Od 01-11-2023 r. bufet zostanie uruchomiony w budynku A-29 (Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii; Wydział Fizyki i Astronomii; Collegium Medicum). Najemcy bufetu w budynku Wydziału Mechanicznego nie skorzystali z możliwości przeniesienia swojej działalności do A-29.

Q: Kiedy będą decyzje o stypendiach?
A: Decyzje o stypendiach będą w połowie listopada br. Doręczane będą studentom za pomocą środków komunikacji elektronicznej – na indywidualne konto w studenckim module www dostępnym na stronie Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Q: Czy planowana jest renowacja budynku Instytutu Neofilologii?
A: W planach inwestycyjnych Uniwersytetu Zielonogórskiego na 2024 r. nie ma modernizacji budynku Instytutu Neofilologii. Włączenie tego zadania do planów w kolejnych latach jest uzależnione od środków posiadanych przez Uczelnię.

Q: Czy jest szansa na zajęcia (lub chociaż same wykłady) w formie zdalnej dla studentów studiów niestacjonarnych?
A: Zajęcia w formie zdalnej prowadzone były w czasie pandemii i zagrożenia epidemicznego. W dniu
1 lipca 2023 r. na terenie Polski został zniesiony stan zagrożenia epidemicznego spowodowany zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Obecnie zajęcia w formie zdalnej tj. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być prowadzone wyłącznie w sytuacji, gdy w tej formie zostały zaplanowane w programie studiów.

Q: Jak można zostać wykładowcą na UZ?
A: Informacje o konkursach dla nauczycieli akademickich podawane są do publicznej wiadomości za pośrednictwem strony internetowej Uniwersytetu w zakładce Pracownicy – Konkursy: x.uz.zgora.pl. Dodatkowo za pośrednictwem Ministerstwa Edukacji i Nauki prowadzony jest ogólnopolski rejestr ofert: bazaogloszen.nauka.gov.pl.


Q:
Do której godziny mogą być prowadzone zajęcia na studiach stacjonarnych?
A: Regulamin studiów w Uniwersytecie Zielonogórskim precyzuje wyłącznie wymiar godzin zajęć dydaktycznych w tygodniu - § 14 „Maksymalna liczba godzin zajęć organizowanych przez uczelnię w tygodniu, nie licząc zajęć praktycznych, nie może przekroczyć 32, a w pierwszym semestrze studiów pierwszego stopnia – 27”. Czas trwania zajęć dydaktycznych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych zależy od możliwości planistycznych i obciążeń dydaktycznych.

Q: Czy planowane jest otwarcie nowego bufetu na Kampusie A? 
A: W Kampusie A od dnia 01-11-2023 r. będzie otwarty bufet w budynku A-29.

Q: Czy uczelnia planuje oświetlenie schodów z budynku A-0 w dół Kampusu A? 
A: Tak, uczelnia planuje wykonanie doświetlenia schodów na trasie od wejścia do budynku A-0 do wejścia do budynku A-2 w okresie zimowym.

Q: Kiedy uczelnia włączy ogrzewanie?
A: Ogrzewanie zostało uruchomione we wszystkich budynkach uczelni od 09-10-2023 r.

Q: Czy powstaną automaty z ciepłymi napojami w innych budynkach niż tylko A-29? 
A: W chwili obecnej automaty sprzedające ciepłe napoje są zainstalowane w budynkach: C-2, A-10/A-11, A-20, A-22, A-29, A-8, A-16, A-41. Uczelnia nieustannie poszukuje podmiotów chcących nawiązać współpracę w zakresie najmu powierzchni pod automaty sprzedające ciepłe napoje lub jedzenie.

Q: Czy udział w Studenckiej Komisji Wyborczej jest płatny?
A: Nie, Studencka Komisja Wyborcza działa nieodpłatnie.


Q:
Czy chodniki między DS „Rzepicha” a DS „Ziemowit” zostaną wyremontowane?
A: Uniwersytet Zielonogórski zaplanował i oszacował pod względem wartości prace związane z wymianą nawierzchni chodników wskazanych w pytaniu. Realizacja prac jest uzależniona od sytuacji finansowej Uczelni w latach kolejnych.


Q:
Czy jest możliwość zwiększenia liczby automatów na WPiA o te z przekąskami i zimnymi napojami?
A: Ustawienie automatów wydających napoje lub posiłki jest uzależnione od tego, czy znajdą się podmioty gospodarcze zdecydowane na realizację takiej usługi. Uczelnia ogłosi postępowanie przetargowe na wynajęcie miejsca pod automat vendingowy opisany w pytaniu.


Q:
Czy dla studentów III roku lekarskiego są przewidziane uczelniane scrubsy?
A: Nie ma takich planów.


Q:
Jak osoby z niepełnosprawnościami, w szczególności te, które poruszają się na wózkach, mają dostać się do DS. „Piast” jeżeli z każdej strony należy pokonać schody?
A: Opracowano koncepcję udostępnienia przejścia poprzez zjazd skierowany do bramy wjazdowej na teren dróg pożarowych przy domach studenckich Rzepicha i Piast. W chwili obecnej trwają prace nad opracowaniem rozwiązań technologicznych umożliwiających studentom z niepełnosprawnościami otworzenie bramy wjazdowej na żądanie.


Q:
Czy jest szansa na powiększenie parkingu na Kampusie A?
A: Uczelnia prowadzi rozmowy z Urzędem Miasta w sprawie wspólnej inicjatywy związanej z utwardzeniem terenu za budynkiem A-12 i wybudowaniem w tym miejscu dodatkowych miejsc parkingowych.


Q:
Kiedy i jak możemy dowiedzieć się czy uzyskaliśmy stypendium rektora?
A: Decyzje o stypendiach będą do końca listopada br. – doręczane studentom za pomocą środków komunikacji elektronicznej na indywidualne konto w studenckim module www dostępnym na stronie Uniwersytetu Zielonogórskiego.


Q:
Czy da się zmienić plan na studiach niestacjonarnych? Męczące są ponad dwugodzinne przerwy…
A: Pytanie proszę skierować do Dziekana swojego wydziału, który prowadzi dany kierunek (pytanie nie wskazuje na jego nazwę). 


Q:
Czy są jakieś nowe informacje dotyczące parkingu przy WPiA?
A: Liczba miejsc parkingowych przy budynku WPiA na Placu Słowiańskim jest stała i uzależniona od zagospodarowania terenu. Uczelnia nie ma możliwości zwiększenia liczby miejsc parkingowych, ponieważ budynek jest własnością miasta Zielona Góra.


Q:
Drzwi wejściowe do WPiA czasami są zablokowane i nie można wejść do budynku. Dlaczego?
A: Budynek WPiA jest kontrolowany i nadzorowany przez Uczelniany System Kontroli Dostępu. Drzwi do budynku pozostają otwarte w godzinach realizacji zajęć dydaktycznych i pracy administracji. Poza tymi godzinami drzwi pozostają zamknięte, a dostęp do budynku mają tylko upoważnione osoby posiadające właściwe karty dostępu.

Q: Moje pytanie dotyczy temperatury na WBAiIŚ, która w ubiegły weekend wynosiła ok. 16 stopni. Wszyscy musieliśmy siedzieć w kurtkach od rana do wieczora. Czy jest szansa, żeby podczas weekendowych zjazdów na uczelni było cieplej, tak abyśmy mogli komfortowo uczestniczyć w zajęciach?
A: Opisana w pytaniu sytuacja miała związek z serią awarii pomp ładujących układ centralnego ogrzewania. Zamówiono, zakupiono i wymieniano uszkodzone urządzenia. Sytuacja w tej chwili jest stabilna.

Q: Dlaczego w budynku A-20 jest tak zimno? Grzejniki ani razu w tym semestrze nie były grzane. Płacimy za studia, a mimo to siedzimy w zimnie przez cały piątek, sobotę i niedzielę.
A: Opisana wyżej sytuacja ma związek z uszkodzeniem dwóch pomp ładujących system centralnego ogrzewania oraz awarią elektronicznego modułu sterowania pompami. Elementy zostały zamówione – pompy dotarły, ale ciągle czekamy na moduł sterowania. Szacunkowy czas zakończenia działań naprawczych to 15-12-2023.

Q: Czy da się coś zrobić z awarią toalet w budynku A-8, która trwa już ponad rok?
A: Usunięcie przyczyny wyłączenia toalet zaplanowano na okres przerwy semestralnej.

Q: Czy jest szansa na utworzenie bufetu w budynku A-8?
A: Obecnie w budynku A-8 nie ma wolnych przestrzeni, które można przeznaczyć na działalność gastronomiczną.

Q: Czy zostały podjęte jakiekolwiek działania w związku ze sprawą złożoną do prof. Jarosława Bąbki?
A: Proszę doprecyzować pytanie, bo nie wiem o jaką sprawę chodzi. Proponuję zgłosić się bezpośrednio do Pana Dziekana prof. UZ Jarosława Bąbki.

Q: Dlaczego studenci UZ nie mają dostępu do programu Microsoft Office, który jest podstawą w ich pracy?
A: Uczelnia nie wymaga, aby studenci pracowali w komercyjnym pakiecie Microsoft Office. Mogą oni korzystać z darmowych wersji programów, np. wersji online: pakiet Microsoft 365 lub Dokumenty Google, darmowych wersji instalacyjnych pakietów alternatywnych np.: WPS Office, Libreoffice/OpenOffice, FreeOffice. Pliki stworzone w ww. programach mogą być zapisywane do różnych, uniwersalnych formatów, np. docx lub pdf. Studenci mają dostęp do Google Workspace Dokumenty z poziomu konta StudNet (z sekcji E-learning). Brak płatnej oferty aplikacji pakietu Office dla studentów UZ wynika z wysokich kosztów licencjonowania (€11.70 za użytkownika/miesiąc).

Q: Dlaczego w dalszym ciągu nie działają czytniki do wejścia na Wydział Prawa i Administracji UZ? Obecnie każdy może wejść do budynku.
A: Czytniki działają poprawnie. Dostęp do budynków jest kontrolowany automatycznie przez System Kontroli Dostępu i jest dostosowany do planów zajęć dydaktycznych i pracy administracji. Oznacza to, że w czasie pracy administracji budynek jest otwarty, tzn. każdy może wejść. Czytniki są wykorzystywane w okresach ograniczonego dostępu do budynków tzn. wtedy, gdy nie pracuje administracja.

Q: Czy można stworzyć system powiadomień o zmianach w planie?
A: Przypomnę, że zgodnie z Regulamin Studiów (§ 10 ust. 3): Zmiany w rozkładzie zajęć mogą być dokonywane wyłącznie przez dziekana, z własnej inicjatywy, na wniosek prowadzącego po uzgodnieniu z grupą, bądź na wniosek przedstawicieli samorządu studenckiego. Zmiany podawane są do wiadomości studentów nie później niż na trzy dni przed ich wprowadzeniem w życie.

Mając na uwadze ww. zapisy regulaminu oraz możliwości techniczne uczelnianego systemu informatycznego obecnie nie można stworzyć systemu powiadamiania studentów o zmianach w planie.

Q: Dlaczego wolne na święta mamy dopiero 22 grudnia?
A: Organizacja roku akademickiego zakłada realizację 15 tygodni zajęć w semestrze, przerwa świąteczna trwa od 23 grudnia 2023 r. do 7 stycznia 2024 r. Decyzją JM Rektora prof. dr hab. Wojciecha Strzyżewskiego ustanowiono 22 grudnia 2023 r. jako dzień dodatkowy, wolny od zajęć dydaktycznych.

Q: Czy w budynku WPiA powstanie automat z jedzeniem?
A: Uczelnia w odpowiedzi na zapotrzebowania studentów poszukuje potencjalnego wykonawcy takiej usługi.

Q: Czy doczekamy się darmowego lub tańszego parkingu na WPiA?
A: Uczelnia nie dysponuje własnym terenem w pobliżu budynku zlokalizowanego przy Placu Słowiańskim i nie może zapewnić miejsc parkingowych w jego pobliżu.

Q: Czy uczelnia może zaproponować jakieś rozwiązanie dotyczące płatnego parkingu przy Wydziale Prawa i Administracji?
A: Uczelnia nie dysponuje własnym terenem w pobliżu budynku zlokalizowanego przy Placu Słowiańskim i nie może zapewnić miejsc parkingowych w jego pobliżu.

Q: Czemu Wydział Ekonomii i Zarządzania ma plan pełen okienek, a pozostałe wydziały mogą mieć zajęcia w dwa dni?
A: Trudno jednoznacznie odnieść się do przedstawionego problemu. Wydział Ekonomii i Zarządzania jest dużym wydziałem i nie zawsze możliwe jest pogodzenie wszystkich oczekiwań. Część zajęć ma charakter specjalistyczny, realizowany w konkretnych salach laboratoryjnych, a ponadto często prowadzą je specjaliści z firm i instytucji zewnętrznych. W konsekwencji mogą występować luki w planie zarówno dla pracowników jak i studentów. W przypadku wystąpienia większych trudności zawsze można zgłosić sprawę do dziekana, który podejmie stosowne działania i w miarę możliwości skoryguje plan przygotowywany przez Zespól Centralnego Planowania.

Q: Ilu jest obecnie studentów dziennych na UZ? Jak ta liczba zmienia się na przestrzeni ostatnich lat?
A: Zgodnie ze sprawozdaniem GUS, obecnie w trybie stacjonarnym studiuje 5970 osób. Dla porównania, w poprzednim roku akademickim było to 5791 osób, w roku 2021/2022 - 5884 osoby, w roku 2020/2021 - 6270 osób, w roku 2019/2020 - 6428 osób, w roku 2018/2019 - 6764 osoby.


Q:
Czy wiadomo coś więcej na temat automatów z jedzeniem na Wydziale Prawa i Administracji?
A: Uczelnia w odpowiedzi na zapotrzebowania studentów poszukuje potencjalnego wykonawcy takiej lub podobnej usługi.

Q: Czy na studiach stacjonarnych stypendia rektorskie i socjalne przyznawane są na tych samych zasadach?
A: Prawo do ubiegania się o świadczenia przysługuje studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych.

Stypendium rektora na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych danego kierunku jest przyznawane na podstawie rankingu osiągniętych punktów do 10% studentów danego kierunku, w odniesieniu do liczby studentów na dzień 15 października. Oznacza to, że studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych danego kierunku traktuje się łącznie, natomiast oddzielnie traktowane są stopnie studiów. Stypendium rektora przyznawane jest na rok akademicki.

Stypendium socjalne może być przyznane studentom zarówno studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych, których dochód jest niższy lub równy 1294,40 zł netto na osobę w rodzinie. Przyznawane jest na jeden semestr.

Żadne ze świadczeń nie przysługuje studentom, którzy nie spełniają warunków określonych przepisami nadrzędnymi, tj. utracili status studenta (zostali skreśleni z listy studentów lub ukończyli studia), posiadają tytuł zawodowy (magistra, magistra inżyniera albo równorzędny lub licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmują studia pierwszego stopnia) lub przekroczyli łączny okres, o którym mowa w § 7 ust. 3 i 4 Regulaminu świadczeń dla studentów UZ (dostępny na stronie Działu Spraw Studenckich). 


Q:
Dlaczego liczba godzin z diagnostyki obrazowej na kierunku lekarskim została zmniejszona z 90 do 60 godzin?
A: Liczba godzin z diagnostyki obrazowej została dostosowana do wymagań wynikających z Rozporządzenia MNiSW z dnia 26 lipca 2019 roku w sprawie standardów nauczania na kierunkach medycznych.


Q:
Czy jest szansa aby zwiększyć liczbę szafek lub uruchomić dodatkową szatnię w budynku szpitala?
A: Liczba szafek rozstawionych w różnych lokalizacjach na terenie Szpitala Uniwersyteckiego jest dostosowana do liczby studentów realizujących zajęcia kliniczne w poszczególnych budynkach. Problematyczne są szafki w budynku C zlokalizowane na najwyższej kondygnacji budynku. Spowodowane jest to nieuprawnionym blokowaniem szafek przez studentów realizujących danego dnia zajęcia w innym budynku Szpitala Uniwersyteckiego bądź innej jednostce medycznej. Szafki zajmują wszystkie ściany korytarza, a ich liczba przekracza liczbę studentów realizujących zajęcia kliniczne w budynku C danego dnia. Nie ma możliwości dostawienia szafek w tej ani innej lokalizacji w budynku C. Kwestia uruchomienia dodatkowej szatni pozostaje otwarta w związku z restrukturyzacją Szpitala Uniwersyteckiego.


Q:
Czy po ataku hakerskim dane studentów są zagrożone?
A: Analiza zdarzenia przeprowadzona przez Zespół Centrum Komputerowego Uniwersytetu Zielonogórskiego nie dostarczyła dowodów wytransferowania/pobrania danych z zaatakowanych serwerów.  Oczywiście nigdy nie można mieć 100 % pewności, że pobrano pojedynczy serwer.


Q:
Czy uczelnia zwiększy zabezpieczenia po ostatnim ataku hakerskim?
A: Tak, instalacja nowego środowiska serwerowego Uniwersytetu Zielonogórskiego jest realizowana ze zwiększonym poziomem bezpieczeństwa, m.in. przez zastosowanie szyfrowania dysków. Oczywiście z incydentu jakim był atak hackerski na zasoby IT Uniwersytetu Zielonogórskiego zostały wyciągnięte odpowiednie wnioski i uwzględniono je w procedurach nowych instalacji.


Q:
Czy są jakieś zalecenia w związku z wyciekiem danych (np. zmiana dowodu)?
A: W celu ograniczenia ryzyka utraty swoich danych osobowych na rzecz osób trudniących się przestępstwami polegającymi na używaniu skradzionych danych osobowych do celów przestępczych, należy przede wszystkim wzmóc czujność wobec ewentualnych ataków socjotechnicznych, która mogłaby obejmować dane z uczelni.

Poniżej kilka sposobów jak zabezpieczyć swoje dane w Internecie:

  • Silne hasła: Używaj długich, unikalnych haseł z różnymi znakami, cyframi i literami, a także zmieniaj je regularnie.
  • Autoryzacja dwuetapowa: Włącz autoryzację dwuetapową wszędzie tam, gdzie to możliwe, aby utrudnić dostęp nieautoryzowanym osobom.
  • Unikaj publicznych sieci: Nie korzystaj z otwartych, publicznych sieci Wi-Fi do przesyłania wrażliwych danych. Wybieraj bezpieczne, prywatne połączenia.
  • Zabezpiecz swoje urządzenia: Używaj aktualnych programów antywirusowych i oprogramowania zabezpieczającego na swoich urządzeniach, takich jak smartfony, komputery i tablety.
  • Unikaj phishingu: Uważaj na podejrzane e-maile i linki. Nie podawaj swoich danych osobowych ani haseł na niezweryfikowanych stronach


Q:
Dlaczego uczelnia nie zapewniła odpowiednich zabezpieczeń chroniących dane osobowe?
A: Uniwersytet Zielonogórski dopełnił wszystkich formalności dotyczących przetwarzania danych osobowych. Niestety przeprowadzony, wyrafinowany atak hackerski zablokował dostęp do przetwarzanych danych na 48 godzin, nie ma jednak dowodów, że dane zostały skopiowane.


Q:
Czy w planach są jakieś nowe kierunki studiów?
A: W planach są następujące kierunki: Nanotechnologia (I stopień), Political studies (II stopień), Digital studies (I stopień), Literatura popularna i kreacje światów gier (II stopień), Logopedia, Resocjalizacja z kryminologią (II stopień), Lingwistyka stosowana (angielsko-rosyjska, I stopień), English studies (I stopień), Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci (II stopień).


Q:
Czy planowane jest uruchomienie psychologii w formie studiów niestacjonarnych?
A: Nie ma takich planów.


Q:
Czy jest szansa na wydłużenie godzin otwarcia biblioteki na stałe lub w okolicach sesji?
A: Biblioteka jest otwarta dla czytelników od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-19.00, a w soboty w godzinach 9.00-17.00.

Nie przewidujemy wydłużenia pracy biblioteki do późniejszych godzin, ponieważ od godziny 18 frekwencja czytelników jest niewielka. W sesji też nie odnotowujemy wzmożonego ruchu czytelników.

Od grudnia 2023 r. wprowadziliśmy dla naszych użytkowników  kolejne udogodnienie - usługę wypożyczania zbiorów z wolnego dostępu, tych o pojedynczej sygnaturze sygnowanych czerwoną kropką. Można je wypożyczyć na noc, na godzinę przed zamknięciem biblioteki, na urządzeniach samoobsługowych i zwrócić do godziny 10 następnego dnia.

Studentom, doktorantom i pracownikom UZ oferujemy zdalny dostęp do wielomilionowych zasobów elektronicznych Biblioteki Uniwersyteckiej z każdej dziedziny naukowej za pomocą usługi proxy, a także  dostęp sieciowy do zasobów cyfrowych Repozytorium UZ (prawie 7 tys. dokumentów), Zielonogórskiej Biblioteki Cyfrowej (ponad 58 tys. dokumentów) oraz Federacji Bibliotek Cyfrowych (ok. 8 mln dokumentów).

Polecamy możliwość bezpłatnego skanowania zbiorów oraz zamawiania elektronicznych kopii dla celów edukacyjnych i naukowych, zob. bu.uz.zgora.pl.

Zasady dotyczące funkcjonowania biblioteki opiniuje rada biblioteczna, w której składzie są także przedstawiciele studentów i doktorantów.


Q:
Czy jest szansa na umieszczenie automatu z kawą i przekąskami na terenie biblioteki?
A: Tak, staramy się.


Q:
Czy na korytarzu w budynku Wydziału Prawa i Administracji pojawi się więcej miejsc do siedzenia?
A: Prośba zostanie zrealizowana w zakresie zgodnym z przepisami bhp i ppoż.

Q: Czy uczelnia ma w planach naprawę pralek i suszarek w DS „Rzepicha”? Problem był wielokrotnie zgłaszany.
A: Uczelnia dba o utrzymywanie w sprawności technicznej sprzętu suszącego i piorącego m.in. w Domu Studenta Rzepicha. W ostatnim czasie otrzymaliśmy informacje o:

Uszkodzeniu suszarki – serwis po przyjeździe ustalił konieczność sprowadzenia mechanicznych części do wymiany w miejsce uszkodzonych. Uszkodzenia mechaniczne powstały wskutek niewłaściwego użytkowania urządzenia (najprawdopodobniej niewłaściwy załadunek materiału do suszenia lub niewłaściwy materiał);

Uszkodzeniu pralki – po zgłoszeniu podjęto działania weryfikacyjne. Stwierdzono, że pralka podczas pracy przemieściła się znacznie w pomieszczeniu, w którym jest zainstalowana. Ustalono, że zostało to spowodowane przeładowaniem urządzenia oraz załadunkiem prania z ruchomymi, metalowymi i nie tylko, drobnymi elementami (wsuwki do włosów, śrubki itp.). Po oczyszczeniu bębna i filtrów urządzenie podjęło pracę i funkcjonuje do tej chwili prawidłowo.

Podsumowując: obecnie uszkodzona jest jedna suszarka. Przybliżony termin dostawy części zamiennych określono na koniec przyszłego tygodnia, taki sam termin ustalono na ich wymianę, a tym samym na naprawę urządzenia

Q: Kiedy możemy spodziewać się planu zajęć na semestr letni?
A: Zgodnie z § 10 ust. 1 Regulaminu studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim i Organizacją roku akademickiego 2023/2024 nie później niż 20 lutego br. (semestr rozpoczyna się 27 lutego).

Q: Dlaczego studenci zaoczni muszą płacić za miesiąc, w którym trwa sesja i nie ma ich na uczelni?
A: Zgodnie z par. 2 ust. 1. załącznika do uchwały nr 1000 Senatu UZ z dnia 31 stycznia 2024 r. w sprawie szczegółowych zasad pobierania, określenia zasad ustalania wysokości oraz warunków i trybu zwalniania z opłat za usługi edukacyjne, Uczelnia pobiera opłaty za świadczone usługi edukacyjne związane m.in. z kształceniem na studiach niestacjonarnych. Przystępowanie do sesji egzaminacyjnej zimowej oraz zimowej sesji egzaminacyjnej poprawkowe również jest formą kształcenia. Rozpoczynając naukę, każdy student podpisuje oświadczenie o akceptacji warunków odpłatności za usługi edukacyjne.

Q: Jak wygląda sprawa nakładek z preferowanymi imionami w indeksach oraz systemie google? Kiedy możemy się ich spodziewać?
A: Funkcjonalność polegająca na wyświetlaniu dodatkowo preferowanych imion jest aktualnie analizowana przez programistów w Centrum Komputerowym, w szczególności w zakresie wpływu wprowadzenia wnioskowanych zmian na inne właściwości systemu Dziekanat  (imię i nazwisko to dane, do których odwołują się prawie wszystkie jego mechanizmy). Dopóki nie zostanie określona złożoność zadania, nie ma możliwości określenia harmonogramu wprowadzania wnioskowanej funkcjonalności.

Q: Czy jest szansa na dołożenie szafek dla studentów na WPA?
A: Tak. Uczelnia planuje zakup szafek jako doposażenie budynku.

Q: Czy drukarki, które są na korytarzach uczelni, będą również przeznaczone dla studentów?
A: Nie, drukarki Systemu Centralnego Druku realizują zadania tylko na potrzeby pracowników Uczelni.

Q: Kiedy pojawi się plan klinik dla studentów kierunku lekarskiego?
A: Plan jest gotowy, proszę kontaktować się z władzami dziekańskimi wydziału.

Q: Dlaczego plan zajęć klinicznych nie jest dostępny tydzień przed rozpoczęciem semestru, tak jak jest to w przypadku pozostałych zajęć?
A: Planowanie zajęć klinicznych dla wszystkich roczników kierunku lekarskiego jest zadaniem bardzo złożonym i uzależnionym od możliwości jednostek zewnętrznych, tj. szpitali, które mogą przyjąć ograniczoną liczbę studentów.
Planowanie odbywa się na bieżąco, a informacje są niezwłocznie przekazywane przez dziekana WLiNoZ starostom poszczególnych roczników.

Q: Czy studenci kierunku lekarskiego dostaną dostęp do szafek w szpitalu?
A: Tak, w chwili obecnej pracujemy nad udostępnieniem wszystkich szafek oraz przebieralni wszystkim studentom mającym zajęcia na terenie szpitala.

Q: Jak odbywa się wybór promotora?
A: Wybór promotora odbywa się zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim. Pracę dyplomową wykonuje student pod kierunkiem wskazanego przez dziekana nauczyciela akademickiego (promotora) posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora. Zasady, tryb i termin wyboru bądź zmiany promotora określa dziekan. Szczegółowe procedury zamieszczone są na stronach internetowych wydziałów.

Q: Czy uda się zamieścić automat z przekąskami lub ciepłym jedzeniem na WPA?
A: Uczelnia wciąż poszukuje podmiotów gospodarczych, które chciałyby świadczyć tę usługę.

Q: Czy na korytarzu budynku WPA pojawi się więcej miejsc do siedzenia?
A: Nie, możliwości dostawiania kolejnych ławek wyczerpały się z powodu konieczności zachowania normatywnych szerokości ciągów komunikacyjnych w budynku. 

Q: Czy seminaria/proseminaria mogłyby odbywać się w formie zdalnej?
A: Tak, seminaria i proseminaria mogą odbywać się zdalnie, pod warunkiem akceptacji takiej formy prowadzenia zajęć zarówno przez prowadzących, jak i seminarzystów. Niezależnie od formy zdalnej, muszą być wyznaczone stacjonarne godziny konsultacyjne.

Q: Czy jest szansa na zakup dużych białych tablic do pomieszczeń do nauki grupowej w Bibliotece UZ?
A: Nie ma takiej potrzeby, w przestrzeni biblioteki znajduje się pięć białych tablic do dyspozycji użytkowników:
- w sali audiowizualnej na II piętrze,
- w sali dydaktycznej/zespołowej na III piętrze,
- w pomieszczeniach do pracy grupowej (A,B,C) na IV piętrze.

Q: Ilu chętnych było na pielęgniarstwo w ubiegłym roku? Ile miejsc było dostępnych?
A: Limit na studia stacjonarne pierwszego stopnia na kierunek Pielęgniarstwo w rekrutacji na rok akademicki 2023/24 wynosił 60 osób. Liczba kandydatów wynosiła 3 osoby na 1 miejsce.

Q: Czy planowane są nowe miejsca parkingowe na Kampusie A? Parking za budynkiem Instytutu Inżynierii Środowiska nie nadaje się do użytku z powodu błota, a odgrodzenie całego kampusu za pomocą słupków nie wygląda najlepiej…
A: Nie, uczelnia nie planuje zwiększania miejsca parkingowych w Campusie A.

Q: Jaki jest minimalny limit studentów, który pozwoliłby uruchomić kierunek inteligentne systemy miejskie w przyszłym roku akademickim?
A: Dla kierunku Inteligentne systemy miejskie w rekrutacji na rok akademicki 2024/25 jest to 15 osób.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18