Q&A

qa_kwadrat.pngStudencie UZ, masz jakieś pytania, sugestie czy uwagi dotyczące studenckiego życia? Wyślij do nas wiadomość w ramach cyklu Piątek z Q&A

W każdy pierwszy piątek miesiąca w naszych mediach społecznościowych (Instagram oraz Facebook) na Stories udostępnimy specjalne okienko do wpisania wiadomości. Odpowiadać na nie będzie nie kto inny jak... prof. Barbara Literska - prorektor ds. studenckich i jakości kształcenia.

Nie wahaj się i pisz śmiało! Czekamy na kontakt :)

Odpowiedzi będą pojawiać się poniżej raz w miesiącu. Możesz też zapoznać się z wybranymi pytaniami z poprzednich lat. 

Q: Czy jest szansa, by w każdym budynku pojawił się punkt filtrowanej wody zdatnej do picia?
A: Uczelnia nie planuje montażu dodatkowych punktów poboru wody filtrowanej. Woda dostępna w miejskich wodociągach ma bardzo wysoką jakość gwarantowaną ciągłymi badaniami realizowanymi przez laboratorium Miejskich Zakładów Wodociągów i Kanalizacji.


Q: Jak długo po napisaniu odwołania czeka się na decyzję dotyczącą przyznania stypendium socjalnego?
A: Odwołanie od decyzji Komisji Stypendialnej Studentów (KS S) student składa do Odwoławczej Komisji Stypendialnej Studentów (OKS S) w terminie 14 dni od otrzymania decyzji. Jeżeli KS S nie zmieni swojej decyzji, to w terminie 7 dni przekazuje przedmiotowe odwołanie do OKS S. Ta rozpatruje sprawę w terminie do 30 dni.


Q: Czym jest spowodowane tak późne publikowanie planu zajęć? Nic nie można zaplanować…
A: Termin publikowania rozkładu zajęć reguluje § 10 ust. 1 Regulaminu studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim. Rozkład zajęć podaje się nie później niż tydzień przed rozpoczęciem semestru.


Q: Czy jest szansa na punkty ksero na kampusie A i B?
A: Nie ma takich planów ze względu na dotychczasowe doświadczenia w tym zakresie.
Do 2021 roku w budynkach A-16 oraz A-20 funkcjonowały punkty ksero. Ówcześni najemcy wypowiedzieli umowy najmu z powodu nieopłacalności prowadzenia tego typu działalności (nawet w połączeniu z innymi usługami np. gastronomicznymi). Argumentem bezpośrednim było znikome zainteresowanie usługami poligraficznymi spowodowane rozwojem rynku przedmiotowych usług na terenie miasta Zielona Góra, a także zwiększeniem dostępności indywidualnych urządzeń skanująco-drukujących.


Q: Czy w najbliższym czasie jest przewidziany jakikolwiek remont na kampusie B? / Czy planowane są remonty na kampusie B? Na kampusie A cały czas coś się dzieje, natomiast na kampusie B nic.
A: Remonty prowadzone są na terenie całej Uczelni zgodnie z przyjętymi przez Radę Uczelni planami remontowymi na dany rok kalendarzowy, w miarę posiadanych przez Uczelnię środków finansowych. W bieżącym roku kalendarzowym realizowany jest m.in. remont toalet w budynku A-17 (Budynek Administracyjny przy al. Wojska Polskiego 69) – dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz planuje się przygotowanie do dyspozycji organizacji studenckich dodatkowych przestrzeni w częściach wspólnych budynku A-16. W planach jest też remont akademika Viceversal, o czym jest mowa w jednej z kolejnych odpowiedzi.


Q: Kiedy powstaną punkty wody filtrowanej w każdym budynku? Ani razu nie widziałem pracownika/studenta, który korzysta z wody z kranu w łazience, ponieważ ta woda jest zdatna do picia, ale nie do uzupełniania płynów. Dużo osób przynosi ze sobą 1-2 litrowe baniaki.
A: Uczelnia nie planuje montażu dodatkowych punktów poboru wody filtrowanej. Woda dostępna w miejskich wodociągach ma bardzo wysoką jakość gwarantowaną przez laboratorium Miejskich Zakładów Wodociągów i Kanalizacji.


Q: Czy uczelnia planuje dodatkowe działania wspierające życie studenckie uczelni? Epidemia się skończyła, a poza Bachanaliami, integracją oraz działalnością klubu „U Ojca” praktycznie nic się nie dzieje. Nawet Bachanalia są okrojoną wersją tych sprzed lat. Życie studenckie jest ważnym elementem uczelni.
A: Zadaniem uczelni jest wspieranie inicjatyw studenckich, a ich planowanie jest zadaniem samych studentów. Zgłaszajcie swoje pomysły do Parlamentu Studenckiego UZ, który jest waszym reprezentantem. To on w waszym imieniu ściśle współpracuje z Prorektorem ds. Studenckich i wnioskuje do JM Rektora o wsparcie waszych pomysłów.


Q: Dlaczego mozaika Gagarina nie jest jeszcze remontowana pomimo tego, że został wyłoniony wykonawca?
A: Z uwagi na niemożliwość wykonania prac polegających na konserwacji i restauracji mozaiki w sposób opisany w Umowie i Opisie Przedmiotu Zamówienia, Zamawiający wraz z Wykonawcą odstąpili od realizacji Umowy. Na potrzebę wspólnych prac Uniwersytet Zielonogórski i Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu z początkiem 2023 roku zawarły umowę, na podstawie której będą prowadzone prace badawcze dotyczące mozaiki. Sprawą kluczową jest jej całkowite ściągnięcie i zabezpieczenie. Uniwersytet Zielonogórski przygotowuje wniosek, z którym zwróci się do właściwych instytucji z prośbą o dofinansowanie planowanych prac renowacyjnych.


Q: Dlaczego ceny akademików idą do góry, a ich standard się obniża?
A: Standard akademików jest stale poprawiany. Tylko w ostatnim roku zakończono przebudowę budynku Domu Studenta Rzepicha, termomodernizację DS. Piast, budynku A-5, łącznika i przebudowę drogi pożarowej. Trwa realizacja zadania Termomodernizacja DS. Ziemowit. Rozpoczynamy realizację zadania Termomodernizacja i przebudowa zespołu budynków DS. Vicewersal.

Zgodnie z deklaracją złożoną przez władze UZ w trakcie spotkań z mieszkańcami domów studenta:

  1. Wyłoniono w drugim postępowaniu przetargowym wykonawcę remontu sieci LAN w domu Studenta Piast. Prace zostały rozpoczęte.
  2. We wszystkich domach studenta z wyłączeniem DS. Piast i Rzepicha trwają prace przeglądowe i naprawcze zakończeń sieci LAN. Lokalizowane są uszkodzone fizycznie zakończenia sieci i wymieniane na nowe.
  3. Trwa procedura przetargowa na pełną przebudowę kompleksu budynków Domu Studenta Vicewersal. Rozpoczęcie prac zaplanowano na listopad br., a ich zakończenie do września 2025 roku.

Q: Czy jest szansa na zajęcia (lub chociaż same wykłady) w formie zdalnej dla studentów studiów niestacjonarnych?
A: Zajęcia w formie zdalnej prowadzone były w czasie pandemii i zagrożenia epidemicznego. W dniu
1 lipca 2023 r. na terenie Polski został zniesiony stan zagrożenia epidemicznego spowodowany zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Obecnie zajęcia w formie zdalnej tj. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być prowadzone wyłącznie w sytuacji, gdy w tej formie zostały zaplanowane w programie studiów.


Q: Jak można zostać wykładowcą na UZ?
A: Informacje o konkursach dla nauczycieli akademickich podawane są do publicznej wiadomości za pośrednictwem strony internetowej Uniwersytetu w zakładce Pracownicy – Konkursy: x.uz.zgora.pl. Dodatkowo za pośrednictwem Ministerstwa Edukacji i Nauki prowadzony jest ogólnopolski rejestr ofert: bazaogloszen.nauka.gov.pl.


Q: Do której godziny mogą być prowadzone zajęcia na studiach stacjonarnych?
A: Regulamin studiów w Uniwersytecie Zielonogórskim precyzuje wyłącznie wymiar godzin zajęć dydaktycznych w tygodniu - § 14 „Maksymalna liczba godzin zajęć organizowanych przez uczelnię w tygodniu, nie licząc zajęć praktycznych, nie może przekroczyć 32, a w pierwszym semestrze studiów pierwszego stopnia – 27”. Czas trwania zajęć dydaktycznych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych zależy od możliwości planistycznych i obciążeń dydaktycznych.


Q: Jak osoby z niepełnosprawnościami, w szczególności te, które poruszają się na wózkach, mają dostać się do DS. „Piast” jeżeli z każdej strony należy pokonać schody?
A: Opracowano koncepcję udostępnienia przejścia poprzez zjazd skierowany do bramy wjazdowej na teren dróg pożarowych przy domach studenckich Rzepicha i Piast. W chwili obecnej trwają prace nad opracowaniem rozwiązań technologicznych umożliwiających studentom z niepełnosprawnościami otworzenie bramy wjazdowej na żądanie.


Q: Czy jest szansa na powiększenie parkingu na Kampusie A?
A: Uczelnia prowadzi rozmowy z Urzędem Miasta w sprawie wspólnej inicjatywy związanej z utwardzeniem terenu za budynkiem A-12 i wybudowaniem w tym miejscu dodatkowych miejsc parkingowych.


Q: Dlaczego studenci UZ nie mają dostępu do programu Microsoft Office, który jest podstawą w ich pracy?
A: Uczelnia nie wymaga, aby studenci pracowali w komercyjnym pakiecie Microsoft Office. Mogą oni korzystać z darmowych wersji programów, np. wersji online: pakiet Microsoft 365 lub Dokumenty Google, darmowych wersji instalacyjnych pakietów alternatywnych np.: WPS Office, Libreoffice/OpenOffice, FreeOffice. Pliki stworzone w ww. programach mogą być zapisywane do różnych, uniwersalnych formatów, np. docx lub pdf. Studenci mają dostęp do Google Workspace Dokumenty z poziomu konta StudNet (z sekcji E-learning). Brak płatnej oferty aplikacji pakietu Office dla studentów UZ wynika z wysokich kosztów licencjonowania (€11.70 za użytkownika/miesiąc).


Q: Czy doczekamy się darmowego lub tańszego parkingu na WPiA?
A: Uczelnia nie dysponuje własnym terenem w pobliżu budynku zlokalizowanego przy Placu Słowiańskim i nie może zapewnić miejsc parkingowych w jego pobliżu.


Q: Czy wiadomo coś więcej na temat automatów z jedzeniem na Wydziale Prawa i Administracji?
A: Uczelnia w odpowiedzi na zapotrzebowania studentów poszukuje potencjalnego wykonawcy takiej lub podobnej usługi.


Q: Czy jest szansa aby zwiększyć liczbę szafek lub uruchomić dodatkową szatnię w budynku szpitala?
A: Liczba szafek rozstawionych w różnych lokalizacjach na terenie Szpitala Uniwersyteckiego jest dostosowana do liczby studentów realizujących zajęcia kliniczne w poszczególnych budynkach. Problematyczne są szafki w budynku C zlokalizowane na najwyższej kondygnacji budynku. Spowodowane jest to nieuprawnionym blokowaniem szafek przez studentów realizujących danego dnia zajęcia w innym budynku Szpitala Uniwersyteckiego bądź innej jednostce medycznej. Szafki zajmują wszystkie ściany korytarza, a ich liczba przekracza liczbę studentów realizujących zajęcia kliniczne w budynku C danego dnia. Nie ma możliwości dostawienia szafek w tej ani innej lokalizacji w budynku C. Kwestia uruchomienia dodatkowej szatni pozostaje otwarta w związku z restrukturyzacją Szpitala Uniwersyteckiego.


Q: Czy po ataku hakerskim dane studentów są zagrożone?
A: Analiza zdarzenia przeprowadzona przez Zespół Centrum Komputerowego Uniwersytetu Zielonogórskiego nie dostarczyła dowodów wytransferowania/pobrania danych z zaatakowanych serwerów.  Oczywiście nigdy nie można mieć 100 % pewności, że pobrano pojedynczy serwer.


Q: Czy uczelnia zwiększy zabezpieczenia po ostatnim ataku hakerskim?
A: Tak, instalacja nowego środowiska serwerowego Uniwersytetu Zielonogórskiego jest realizowana ze zwiększonym poziomem bezpieczeństwa, m.in. przez zastosowanie szyfrowania dysków. Oczywiście z incydentu jakim był atak hackerski na zasoby IT Uniwersytetu Zielonogórskiego zostały wyciągnięte odpowiednie wnioski i uwzględniono je w procedurach nowych instalacji.


Q: Czy jest szansa na wydłużenie godzin otwarcia biblioteki na stałe lub w okolicach sesji?
A: Biblioteka jest otwarta dla czytelników od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-19.00, a w soboty w godzinach 9.00-17.00.

Nie przewidujemy wydłużenia pracy biblioteki do późniejszych godzin, ponieważ od godziny 18 frekwencja czytelników jest niewielka. W sesji też nie odnotowujemy wzmożonego ruchu czytelników.

Od grudnia 2023 r. wprowadziliśmy dla naszych użytkowników  kolejne udogodnienie - usługę wypożyczania zbiorów z wolnego dostępu, tych o pojedynczej sygnaturze sygnowanych czerwoną kropką. Można je wypożyczyć na noc, na godzinę przed zamknięciem biblioteki, na urządzeniach samoobsługowych i zwrócić do godziny 10 następnego dnia.

Studentom, doktorantom i pracownikom UZ oferujemy zdalny dostęp do wielomilionowych zasobów elektronicznych Biblioteki Uniwersyteckiej z każdej dziedziny naukowej za pomocą usługi proxy, a także  dostęp sieciowy do zasobów cyfrowych Repozytorium UZ (prawie 7 tys. dokumentów), Zielonogórskiej Biblioteki Cyfrowej (ponad 58 tys. dokumentów) oraz Federacji Bibliotek Cyfrowych (ok. 8 mln dokumentów).

Polecamy możliwość bezpłatnego skanowania zbiorów oraz zamawiania elektronicznych kopii dla celów edukacyjnych i naukowych, zob. bu.uz.zgora.pl.

Zasady dotyczące funkcjonowania biblioteki opiniuje rada biblioteczna, w której składzie są także przedstawiciele studentów i doktorantów.


Q: Czy jest szansa na umieszczenie automatu z kawą i przekąskami na terenie biblioteki?
A: Tak, staramy się.


Q: Czy na korytarzu w budynku Wydziału Prawa i Administracji pojawi się więcej miejsc do siedzenia?
A: Prośba zostanie zrealizowana w zakresie zgodnym z przepisami bhp i ppoż.


Q: Czy drukarki, które są na korytarzach uczelni, będą również przeznaczone dla studentów?
A: Nie, drukarki Systemu Centralnego Druku realizują zadania tylko na potrzeby pracowników Uczelni.


Q: Czy na korytarzu budynku WPA pojawi się więcej miejsc do siedzenia?
A: Nie, możliwości dostawiania kolejnych ławek wyczerpały się z powodu konieczności zachowania normatywnych szerokości ciągów komunikacyjnych w budynku. 


Q: Czy seminaria/proseminaria mogłyby odbywać się w formie zdalnej?
A: Tak, seminaria i proseminaria mogą odbywać się zdalnie, pod warunkiem akceptacji takiej formy prowadzenia zajęć zarówno przez prowadzących, jak i seminarzystów. Niezależnie od formy zdalnej, muszą być wyznaczone stacjonarne godziny konsultacyjne.


Q: Czy uczelnia ma wpływ na cenę produktów w automatach vendingowych, które są w budynkach?
A: Nie, uczelnia nie ma wpływu na ceny produktów oferowanych w automatach vendingowych.


Q: Czy jako uczelnia możemy wnieść prośbę do MZK o uruchomieniu dodatkowych kursów na trasie Kampus A-Kampus B?
A: (odpowiedź od Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze) Organizatorem publicznego transportu zbiorowego jest Miasto Zielona Góra, a MZK jako spółka ma zakontraktowaną pracę przewozową zaplanowaną na cały rok, wraz z rozkładem jazdy, i nie ma możliwości do jej zwiększenia. Uruchomienie dodatkowych kursów we wskazanej relacji oznaczałoby albo poniesienie całości kosztów przez MZK, albo konieczność zlikwidowania innych połączeń i przeniesienia pracy przewozowej w to miejsce.

Pomiędzy dwoma kampusami funkcjonuje linia nr 26 zapewniająca bezpośrednie połączenie. W relacji Kampus A – Wojska Polskiego (w pobliżu Kampusu B) kursują także autobusy linii nr 8.

Podejmowaliśmy w latach ubiegłych próby wzmocnienia komunikacji w tej relacji – na przykład w ramach linii nr 11 lub 14, której częstotliwość wynosiła nawet co 20 minut – jednak popyt był na tyle znikomy, że nie planujemy więcej zmian w tym zakresie.


Q: Ile godzin mogą trwać zajęcia na studiach niestacjonarnych oraz jaki odstęp czasu powinien być między zajęciami z soboty na niedzielę?
A: Nie ma w UZ przepisów regulujących te kwestie. Osoby zajmujące się planowaniem w CK każdorazowo pytają wydziały o ilość godzin do zaplanowania. Przyjęło się, że maksymalny czas trwania zajęć to 10 godzin lekcyjnych. Często jednak na prośbę studentów realizuje się większą liczbę godzin w soboty, aby w niedzielę wcześniej skończyć zajęcia.


Q: Czy drukarki na korytarzach uczelni będą udostępnione studentom?
A: W chwili obecnej i najbliższej przyszłości uczelnia nie planuje wdrażania systemu bilingowego, a tym samym udostępniania Systemu Centralnego Druku na cele inne niż bezpośrednie potrzeby organizacyjne i funkcjonalne uczelni.


Q: Czy uczelnia posiada jeszcze budynki, które mogłaby przeznaczyć na potrzeby Wydziału Lekarskiego i Nauk o Zdrowiu?
A: Uczelnia zabezpiecza potrzeby poszczególnych wydziałów wg zgłaszanych potrzeb oraz swoich możliwości. Baza lokalowa w Uczelni jest na bieżąco dostosowywana do potrzeb poszczególnych kierunków kształcenia w Uczelni.


Q: Jak można dołączyć do chóru uniwersyteckiego?
A: Osoby zainteresowane śpiewaniem w chórze kameralnym Uniwersytetu Zielonogórskiego Cantus humanus powinny mieć odpowiednie przygotowanie - płynnie czytać nuty oraz posiadać umiejętności w zakresie śpiewu pozwalające na wykonanie repertuaru zespołu. W celu weryfikacji tych umiejętności należy umówić się na indywidualne przesłuchanie. Najlepiej zrobić to drogą mailową wysyłając zapytanie na adres b.stankowiak@wa.uz.zgora.pl.


Q: Dlaczego Centrum Egzaminacyjne nie jest używane odkąd zostało otwarte?
A: Od czasu powstania Centrum Egzaminacyjne jest systematycznie wykorzystywane przez jednostki organizacyjne uczelni i studentów (wg składanych zapotrzebowań) do realizacji egzaminów.


Q: Czy można przenieść się z innej uczelni na UZ?
A: Przeniesienie z innej uczelni na UZ jest możliwe zgodnie z zapisami regulaminu studiów. Szczegółowe zasady określane są przez poszczególne wydziały. Więcej informacji można uzyskać u władz dziekańskich wydziałów.


Q: Czy powstanie więcej linii autobusowych kursujących w kierunku naszej uczelni? Jeździ wyłącznie autobus nr 26, który zawsze jest przepełniony.
A: Odpowiedź na to pytanie nie leży w gestii uczelni, ponieważ za organizację komunikacji miejskiej odpowiada Miasto Zielona Góra. Proponuję, aby Parlament Studencki w imieniu wszystkich studentów wystąpił do władz miasta z taką inicjatywą.


Q: Czy negatywna ocena wykładowcy w ankiecie „Oceń Belfra” może rzeczywiście doprowadzić do realnych zmian?
A: Nauczyciel akademicki, jak każdy pracownik uczelni, podlega ocenie przez pracodawcę. Na uczelni funkcjonują dwie oceny.

Pierwsza z nich to coroczna ocena pracownika i prowadzonych przez niego zajęć dokonywana przez studentów. Po zakończeniu tej oceny wyniki publikowane są na stronach uczelni w postaci ogólnouczelnianego raportu, natomiast pracownicy otrzymują indywidualną kartę z podsumowaniem otrzymanych od studentów ocen. W przypadku otrzymania negatywnych ocen/uwag w ankiecie, pracownik musi się do nich pisemnie ustosunkować i przekazać je swojemu przełożonemu, przeprowadzana jest także rozmowa wyjaśniająca powody otrzymania niskich wyników oceny.

Druga ocena pracownika przeprowadzana jest przez pracodawcę w cyklu nie dłuższym niż 4 lata (raportowana co roku) i jest oceną kompleksową działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej. Ocena otrzymana od studentów jest ważną częścią oceny pracy dydaktycznej nauczyciela akademickiego. W związku z powyższym z pracownikiem, który uzyskuje negatywne oceny okresowe, pracodawca może rozwiązać umowę o pracę.

Dodatkowo uśredniona ocena uzyskana od studentów z ostatnich trzech lat jest brana pod uwagę w przypadku wnioskowania przez pracownika o nagrodę dydaktyczną. Osoby, które uzyskały niskie oceny, formalnie nie mogą otrzymać takiej nagrody.

W związku z powyższym, każdemu nauczycielowi akademickiemu powinno zależeć na jak najlepszej ocenie uzyskanej od studentów, ponieważ ma ona wpływ na jego funkcjonowanie na uczelni.


Q: Czy uczelnia planuje rozwiązać problem zbyt małej liczby miejsc parkingowych na Kampusie A?
A: Uczelnia osiągnęła maksymalną ilość miejsc parkingowych w przestrzeni nieruchomości stanowiących jej własność na terenie kampusu A.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18