Aktualności

Nasze koła naukowe - w nich jest potencjał!

15.11.2023

Listopad należy do studentów, gdyż to właśnie w tym miesiącu przypada Międzynarodowy Dzień Studenta. Z tej okazji prezentujemy część sukcesów naszych żaków z minionego roku. Obecnie na billboardach rozmieszczonych w całym mieście możecie zobaczyć koła naukowe i grupy studenckie z naszej uczelni, które zostały laureatami konkursów: Klakson – Impuls do Innowacji (na najlepsze projekty naukowo-badawcze o potencjale komercjalizacyjnym i innowacyjnym) oraz Projekty Solidarności (na projekty społeczne będące odpowiedzią na lokalne potrzeby i wyzwania). Tym samym nasi studenci otrzymali dofinansowanie na realizację swoich pomysłów. Jesteśmy dumni i trzymamy kciuki za dalszy rozwój!

Zapoznajcie się z działalnością kół i grup studenckich, a także z ich wyjątkowymi, godnymi docenienia projektami. Być może zechcecie do nich dołączyć i wspólnie podbijecie świat nauki ;)

Akademicki Związek Motorowy

O działalności:

Akademicki Związek Motorowy jest jednym z najaktywniejszych stowarzyszeń studenckich działających na Uniwersytecie Zielonogórskim od 2001 r. AZM jest miejscem dla pasjonatów motoryzacji i nauki. Studenci wraz z opiekunem – mgr inż. Zdzisławem Wałęgą rozwijają swoje zainteresowania oraz realizują pomysły i uzyskują na nie patenty. Do tej pory zrealizowali takie projekty jak: hamownia dla silników małej mocy czy panel demonstracyjny do wytwarzania wodoru systemami HHO.

W najbliższym czasie przedstawiciele grupy AZM pojawią się na III Kongresie 3W – woda, wodór, węgiel organizowanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego w Warszawie.

Zwycięski projekt:

Opracowanie prototypu wodorowego źródła ciepła /HHO/ do ogrzewania budynków jednorodzinnych

System do wytwarzania wodoru na potrzeby gospodarstw domowych ma na celu przede wszystkim zredukowanie kosztów ogrzewania budynków mieszkalnych. W szczególności dedykowany będzie dla domów jednorodzinnych. System opiera się na wytworzeniu wodoru i spaleniu go w sposób efektywny i bezpieczny, tak aby zminimalizować straty energetyczne, ale zachować jednocześnie standardy bezpieczeństwa. System ten docelowo ma być lepszą alternatywą dla klasycznego układu CO (Centralnego Ogrzewania), co sprawia, że nie jest wymagana przebudowa całości, a jedynie zmiana samego źródła ciepła, czyli kotła, a co za tym idzie użytkownik nie jest narażony na dodatkowe koszta z tym związane.

Kontakt: akademicki.zwiazek@wp.pl

img_2307.jpg

fot. J. Czarnecka


Logopedyczne Koło Naukowe „Mowa bez wad”

O działalności:

Działania koła oscylują wokół upowszechniania wiedzy logopedycznej, kształtowania świadomości społecznej związanej z rozwojem mowy dziecka, a także prowadzenia badań w zakresie wiedzy rodziców i nauczycieli na temat szeroko rozumianego wsparcia logopedycznego. Koło przygotowuje narzędzia, ćwiczenia skierowane do uczniów mających wady wymowy. Praca w kole dostarcza nowych doświadczeń. Pozwala studentom na poznanie specjalistów, którzy zajmują się udzielaniem wsparcia, pomocy dzieciom i dorosły. Takie spotkania ze specjalistami umożliwiają zdobycie wiedzy nieobjętej programem studiów. Praca w kole to nie tylko nauka, ale też czas niezwykłej integracji. Podejmowanie działań w ramach koła pozwala na wymianę myśli, doświadczeń, spostrzeżeń, dzielenie się materiałami i ćwiczeniami. Współpraca ze szkołami w województwie lubuskim daje z kolei możliwość podejmowania praktycznych działań (współorganizacji imprez okolicznościowych, działań profilaktycznych). Aktualnie działania koła zostały rozszerzone na pracę w obszarze wsparcia udzielanego osobom w wieku poprodukcyjnym. Koło organizuje i współorganizuje wiele konferencji, podczas których również jego członkowie mają możliwość dokształcania się.

Zwycięski projekt:

Główną zmianą, do której koło chce doprowadzić za pomocą projektu jest zdiagnozowanie dzieci. W wyniku tego rodzice otrzymają zalecenia, których wykonanie zminimalizuje daleko idące skutki zaburzeń mowy. Dzięki temu w przyszłości zmniejszy się szansa na występowanie niepowodzeń szkolnych.

Projekt jest skierowany do rodziców z różnych grup społecznych, mających dzieci w wieku 1-3 lat, które uczęszczają lub nie do żłobków lub klubów dziecięcych z różnych obszarów z województwa lubuskiego.

Główną korzyścią, jaka nastąpi w wyniku projektu, jest zwiększenie świadomości wśród rodziców, studentów, opiekunów w żłobkach i klubach dziecięcych oraz specjalistów.

Oprócz diagnozy dzieci, będą systematycznie odbywały się konsultacje dla rodziców, którzy będą mogli zaczerpnąć porady lub zasięgnąć informacji na nurtujące ich tematy. Dzięki doświadczeniu, zdobytemu podczas działań podjętych w projekcie, członkowie koła przeprowadzą warsztaty dla studentów z diagnozy logopedycznej. Opiekunowie w żłobkach i klubach dziecięcych poszerzą swoją wiedzę z zakresu wspierania rozwoju mowy, a dla specjalistów zostanie zorganizowana konferencja, podczas której koło przedstawi wyniki badań. Dla ogółu społeczeństwa dostępny będzie poradnik, wydany w trzech formach: elektronicznej, papierowej z użyciem papieru ekologicznego oraz audiobooka dla osób z niepełnosprawnością.

Kontakt: logopedia@ipp.uz.zgora.pl

facebook_uz_wl.png

img_2276.jpg

fot. J. Czarnecka


Koło Naukowe wUZtruck

O działalności:

Prace Koła Naukowego wUZtruck koncentrują się wokół szeroko rozumianych bezprzewodowych systemów pomiarowo-sterujących. W 2009 r. opracowany został pierwszy prototyp, który systematycznie jest rozbudowywany. Najnowsze rozwiązanie, oprócz funkcji sterowania ręcznego, ma wbudowany odtwarzacz MP3 imitujący dźwięki sterowanego pojazdu, kilka kamer umożliwiających przesyłanie w czasie rzeczywistym obrazu z pojazdu, wibrator symulujący drgania pojazdu itp. Część prac koncentruje się nad zaawansowanymi algorytmami sterowania pojazdem w oparciu o obraz z kamery umieszczonej wewnątrz pojazdu.

Zwycięski projekt:

Projekt zakłada opracowanie i wykonanie uniwersalnego układu sterującego modelem pojazdu, który ma potencjał na przeniesienie go do pełnowymiarowego samochodu ciężarowego. Istnieje również możliwość sterowania całą flotą pojazdów zdalnie sterowanych.

Kontakt: p.mroz@imei.uz.zgora.pl | p.powroznik@imei.uz.zgora.pl

www_strona.png

img_1768.jpg

fot. J. Czarnecka


Koło Naukowe „Wspólna Przestrzeń”

O działalności:

Od 2019 r. w Instytucie Sztuk Wizualnych działa Koło Naukowe Wspólna Przestrzeń. Powstało ono z inicjatywy studentów kierunku sztuki wizualne oraz dr Patrycji Wilczek-Sterny, która jest opiekunką koła. Główną ideą koła jest wspieranie projektów studenckich, które opierają się na wspólnym działaniu, rozwijają twórcze myślenie, a od niedawna wprowadzają studentów w nowy obszar, jakim jest barwierstwo i tekstylia w sztuce.

Zwycięski projekt:

Projekt szyty na miarę. Naturalne barwniki, włókna oraz tekstylia z recyklingu w sztuce.

Główną ideą projektu jest powrót do tradycyjnych, rękodzielniczych technik z wykorzystaniem naturalnych barwników, włókien naturalnych oraz tekstyliów z recyklingu.

Na początku wspólnych działań uczestnicy pod okiem Aleksandry Bystry (ekspertka w dziedzinie barwierstwa, autorka bloga oraz książki „Dzikie Barwy”) zostali wprowadzeni w tajniki kąpieli barwierskich pozyskiwanych z egzotycznych oraz lokalnie spotykanych roślin. Kolejnym krokiem było barwienie tkanin bardzo starą, wywodzącą się z Japonii techniką Shibori. Drugim etapem projektu była nauka obsługi maszyn krawieckich w trakcie warsztatów prowadzonych przez Amelię Kubę (ekspertka w dziedzinie krawiectwa, prowadzi w Zielonej Górze autorską pracownię krawiecką, w której uczy szycia zarówno osoby początkujące, jak i zaawansowane). Tym sposobem studenci zostali wyposażeni w wiedzę praktyczną oraz własnoręcznie zabarwione tkaniny i przystąpili do pracy twórczej, szyjąc według własnych projektów patchworkowe torby. Dzięki dofinansowaniu jakie otrzymał projekt, koło pracuje w komfortowych warunkach – ma sześć nowych maszyn krawieckich, dwa stanowiska barwierskie oraz akcesoria i materiały niezbędne do pracy twórczej. Przed kołem warsztaty z Yulią Drozdek (artystka z Ukrainy, która od kilku lat mieszka i tworzy w Zielonej Górze, współtwórczyni marki odzieżowej Platie). Dzięki jej doświadczeniu i wskazówkom uczestnicy zdobędą umiejętności wykorzystania w swych projektach tekstyliów z recyklingu.

Na zwieńczenie projektu koło planuje przygotować w styczniu 2024 r. wystawę w Galerii PWW w Zielonej Górze (galeria studencka Instytutu Sztuk Wizualnych), w trakcie której pokaże proces powstawania prac oraz uszyte przez studentów torby. Członkowie chcieliby, aby wystawa, wernisaż i sama idea barwienia oraz wykorzystywania tekstyliów na rzecz pracy twórczej była okazją do spotkania i rozmów. Mają nadzieję, iż poprzez to wydarzenie oraz aktywność w mediach społecznościowych uda im się zainteresować problematyką działań ukierunkowanych na ekologię i tradycyjne techniki szerszą grupę twórców oraz odbiorców sztuki.

Kontakt:
facebook_uz_wl.png

kopia_bartlomiej_kaczmarek_dokumentacja_warsztatow_11_10_23-160.jpg

fot. B. Kaczmarek


Koło Naukowe Inżynierii Kosmicznej

O działalności:

Koło Naukowe Inżynierii Kosmicznej zajmuje się szeroko rozumianym sektorem kosmicznym. Jest to koło międzywydziałowe, a posiada warsztat w Instytucie Inżynierii Mechanicznej.

Główne projekty koła to budowa łazika kosmicznego z manipulatorem robotycznym, cykl misji stratosferycznych FermentUZ oraz prowadzona działalność edukacyjna wśród uczniów szkół podstawowych i średnich.

Na swoim wyposażeniu koło posiada cały potrzebny do sprawnego działania sprzęt, jak: drukarki 3D, oscyloskopy, przyrządy miernicze, stacje lutownicze, zestawy edukacyjne, mikrokontrolery STM32 i Arduino, komputery jednopłytkowe i wiele więcej.

Większość sprzętu jest używana do budowy łazika na międzynarodowe zawody European Rover Challenge, którego w obecnej formie koło konstruuje od lutego 2022 r.

Koło bierze udział w wielu wydarzeniach publicznych organizowanych przez Uniwersytet Zielonogórski czy Planetarium Wenus, a także samodzielenie przygotowuje różne przedsięwzięcia. Koło wygrało w drugiej i trzeciej edycji konkursu “Klakson – Impuls do Innowacji”, a także zdobyło ogólnopolski grant w ramach “Zdobądź grant z FUniP”, dotyczący badania obecności mikroplastiku w ziemskiej atmosferze.

Zwycięskie projektu:

Zajęcia edukacyjne były prowadzone w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności. Były to dwa projekty realizowane w okresie od października 2022 r. do września 2023 r. Wraz z uczniami szkół podstawowych cotygodniowo w Planetarium Wenus, koło zgłębiało sektor kosmiczny, jego historię oraz rozwój. Wiele razy koło odwiedziło też podstawówki poza Zielona Górą, gdzie prowadziło jednorazowe zajęcia dla uczniów, którzy nie mogą sobie pozwolić na cotygodniowe przyjazdy do miasta. W ramach tego projektu koło przygotowało dwa balony stratosferyczne. Mentorką w projekcie była dr Karolina Rożko z Instytutu Astronomii im. Janusza Gila.

Drugi Projekt Solidarnościowy dotyczący szkół średnich obejmował dwa kursy cotygodniowych zajęć z podstaw programowania, elektroniki i druku 3D. Uczniowie pracowali na zestawach edukacyjnych składających się z programowalnych samochodzików oraz makiet Smart Home. Sukcesem tego projektu był patronat zielonogórskiego zespołu GilSat w międzynarodowym konkursie Cansat pod patronatem ESA. Mentorem w projekcie był dr Dariusz Eljasz oraz Wydzi­ał Infor­matyki, Elek­trotech­niki i Automatyki UZ.

Kontakt: uzknik@gmail.com

facebook_uz_wl.pnguz_instagram.png

img_2018.jpg

fot. J. Czarnecka


Koło Naukowe OST-WEST Management

O działalności:

Koło Naukowe OST-WEST Management ma swoją siedzibę na Wydziale Mechanicznym UZ. Działalność koła opiera się głównie na aktywnościach w obszarze dyscypliny Inżynierii Mechanicznej.

Koło regularnie przystępuje do wizyt studyjnych lokalnych przedsiębiorstw z własnymi zakładami produkcyjnymi, jak np. NORD. Pozwala to na zdobycie praktycznego doświadczenia niezbędnego do dalszego rozwoju zawodowego oraz na uzyskanie certyfikatów, które mogą wspomóc pierwsze kroki na rynku pracy. Członkowie Koła OWM biorą udział w warsztatach oraz zajęciach realizowanych we współpracy z zagranicznymi uczelniami partnerskimi, np. z Niemiec (BTU Cottbus) i Węgier (University of Debrecen).

Zwycięski projekt:

Projekt ma na celu opracowanie stanowiska dydaktycznego na rzecz pracowni Mechatroniki, dedykowanego szkołom średnim i uczelniom. Intencją jest zaprojektowanie rozwiązania przystępnego cenowo, modułowego oraz uniwersalnego, tak aby jak najwięcej placówek edukacyjnych mogło skorzystać z tej koncepcji. Stanowisko ćwiczeniowe pozwoli uczniom zdobyć praktyczną wiedzę i jednocześnie w przystępny sposób przybliży wiedzę z mechatroniki, pokazując, że ta dziedzina nie musi być przerażająca.

Kontakt: Jakub Kowalczyk, 104382@g.elearn.uz.zgora.pl | dr inż. Małgorzata Śliwa, m.sliwa@iim.uz.zgora.pl

img_2557.jpg

fot. J. Czarnecka


Studenckie Koło Naukowe „Nowocześni Budowlańcy”

O działalności:

Studenckie Koło Naukowe „Nowocześni Budowlańcy” powstało w 2018 r. i prowadzi działalność naukowo-dydaktyczną przy Instytucie Budownictwa UZ.

W ramach swojej działalności koło organizuje wykłady tematyczne oraz wycieczki edukacyjne, których celem jest poszerzanie wiedzy na temat budownictwa i materiałów budowlanych. Członkowie koła biorą udział w badaniach naukowych dotyczących materiałów budowlanych, technologii betonu oraz zagadnień związanych z diagnostyką obiektów historycznych. Studenci wraz z opiekunem koła są autorami kilku punktowanych publikacji naukowych oraz brali udział w pracach badawczych finansowanych z grantów, m.in. z programu "Nauka dla Społeczeństwa - Małe Granty 2022-2024" oraz "Klakson, impuls do innowacji - IV edycja". Koło Naukowe jest wpisane na ogólnopolską listę czasopisma Builder, dzięki czemu studenci biorą udział w corocznym Dniu Młodego Inżyniera organizowanym przez redakcję. Co roku organizowany jest też wyjazd szkoleniowy do firmy Peri Polska, na którym członkowie koła przechodzą szkolenie z zakresu deskowań budowalnych.

Zwycięski projekt:

Celem projektu jest opracowanie mieszanki betonowej z dodatkiem proszku (frakcja 0-2 mm) pochodzącego z mielenia zużytych łopat wirników elektrowni wiatrowych. Proszek taki jest jedną z frakcji otrzymywanych przy utylizacji łopat wychodzących z eksploatacji. Oprócz proszku powstają także włókna (różne części łopaty są zbudowane z różnych rodzajów tworzy polimerowych). Proszek taki może nadawać się jako substytut cementu lub drobnych frakcji kruszywa przy wykonywaniu elementów betonowych nie wymagających specjalnych warunków wytrzymałościowych, np. kostki chodnikowe, krawężniki, elementy małej architektury, wylewki z tzw. chudego betonu. Byłaby to skuteczna metoda zagospodarowania odpadu przy wysokim prawdopodobieństwie jednoczesnego ograniczenia zużycia cementu lub drobnego kruszywa. Bez wątpienia miałoby to pozytywny wpływ na ekologię, zarówno przez zagospodarowanie odpadu, jak i ograniczenie zużycia cementu, którego produkcja jest energochłonna i wpływa na emisję CO2. Dotychczasowe badania skupiają się na wykorzystaniu frakcji włóknistych, które mogą mieć wpływ na poprawę parametrów wytrzymałościowych. Niewiele dziś mówi się jednak o proszku a jego zagospodarowanie również jest problematyczne. Istotnym faktem jest to, że nie każdy beton stosowany w przemyśle wymaga wysokich klas wytrzymałości mechanicznej, np. na ściskanie i w takim przypadku możliwe jest do zastosowanie ww. proszku. Efektem końcowym projektu byłaby gotowa receptura betonu (oraz wykonane według tej receptury małe elementy, np. płyty chodnikowe) możliwa do zastosowania w przemyśle z wysokim potencjałem do komercjalizacji rozwiązania.

Kontakt: dr inż. Bartosz Michalak, b.michalak@ib.uz.zgora.pl | Oliwia Mohuczy-Wachowska, 107376@g.elearn.uz.zgora.pl

facebook_uz_wl.pnguz_instagram.png

img_2058.jpg

fot. J. Czarnecka


Koło Naukowe Rusycystów

O działalności:

Koło Naukowe Rusycystów powstało w 2005 r. z inicjatywy dr Nel Bielniak, która do tej pory jest jego opiekunem.

Od tego czasu koło bardzo aktywnie promuje kulturę i tradycję krajów wschodniosłowiańskich zarówno wśród mieszkańców naszego regionu, jak i województw ościennych, a także upowszechnia polską kulturę podczas wyjazdów na staże zagraniczne (Białoruś, Rosja, Tadżykistan).

Koło podejmuje ponadto współpracę ze stowarzyszeniami (np. w ubiegłych latach współpracowało ze Stowarzyszeniem Przyjazna Gmina w Lubsku czy Centrum Transferu Kultury Europejskiej).

KNR organizuje co roku Dni Kultury Słowian Wschodnich, realizuje autorskie programy „Licealiści na UZ-ecie” i „Przedszkolaki na UZ-ecie”, organizuje warsztaty językowe i realioznawcze (w szkołach podstawowych, średnich i przedszkolach), prelekcje podróżników (np. prelekcja Romualda Koperskiego Syberia wzdłuż i wszerz) oraz naukowców reprezentujących polskie i zagraniczne ośrodki akademickie, konkursy plastyczne dla uczniów szkół średnich, spotkania z gośćmi zza wschodniej granicy, projekcje filmów rosyjskojęzycznych, różnego rodzaju wystawy (np. zdjęć, rysunków, obrazów) i koncerty, kiermasze książek i potraw wschodniosłowiańskich. Włącza się ponadto w imprezy uczelniane (projekt bachanaliowy „Wioska kultur narodowych” 2014, Festiwal Nauki 2015, 2017), jak też współorganizuje imprezy wydziałowe (np. Dni Języków Obcych).

Działalność KNR została doceniona przez JM Rektora UZ oraz Parlament Studencki UZ, o czym świadczą liczne nagrody:

* w 2014 oraz 2016 r. podczas uroczystości Inauguracji Roku Akademickiego, KNR otrzymało z rąk JM Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego dyplom za wyróżniającą działalność;

* w 2016 r. na Gali Laur Naukowca zorganizowanej przez Parlament Studencki UZ, KNR zostało uhonorowane nagrodą w kategorii Rozwój kultury za organizację Dni Kultury Słowian Wschodnich;

* w 2017 r. na Gali Laur Naukowca zorganizowanej przez Parlament Studencki UZ, dr Nel Bielniak została uhonorowana nagrodą w kategorii Opiekun roku.

W październiku 2016 r. Koło Naukowe Rusycystów otrzymało dotację od Klubu Radnych Zielona Razem na zrealizowanie projektu: Warsztaty języka rosyjskiego na UZ-ecie.

Członkowie Koła regularnie zamieszczają na łamach „Miesięcznika UZ” i „UZetki” artykuły, ilustrujące działalność i inicjatywy naszych członków, udzielają wywiadów w lokalnej prasie, radiu i telewizji.

Obecnie funkcję przewodniczącej KNR sprawuje p. Marta Kędziora III FR (107844@stud.uz.zgora.pl).

Zwycięski projekt:

Bajka poczytajka

Liderka grupy projektowej: Elżbieta Jakacka
Mentor grupy projektowej: dr Jolanta Fainstein-Pasternak

Projekt został zrealizowany przez absolwentki i studentki filologii rosyjskiej przy wsparciu Biura Karier UZ.

Celem projektu była asymilacja dzieci ukraińskich w nowym dla nich środowisku i w efekcie wspólne napisanie bajki (w języku polskim, ukraińskim i rosyjskim) i zilustrowanie jej. Ponadto projekt miał na celu kształtowanie postawy obywatelskiej w dzieciach i grupie projektowej, naukę odpowiedzialności i wspieranie się w sytuacjach trudniejszych. Dodatkowo dał możliwość rozwoju językowego i twórczego dla każdego z uczestników.

W recenzji napisano m.in.: Projekt jest ciekawy, zasługuje na wsparcie.  Ma on silny kontekst włączania dzieci uchodźczych w życie społeczności rówieśników, dbałości o ich dobrostan psychiczny i fizyczny. Projekt promuje wartości proeuropejskie.

facebook_uz_wl.pnguz_instagram.png

img_2490-1.jpg

fot. J. Czarnecka


Rada Studentów z Niepełnosprawnościami

O działalności:

Rada Studentów z Niepełnosprawnościami zrzesza wszystkich studentów – zarówno z niepełnosprawnością, jak i pozostałych zainteresowanych pracą badawczą, problematyką niepełnosprawności, działalnością na rzecz innych czy też po prostu wspólnym, atrakcyjnym spędzaniem czasu.

Rada współpracuje ze studentami w zakresie likwidowania barier w Uniwersytecie Zielonogórskim. Ponadto członkowie rady biorą udział we wszelkich działaniach mających na celu polepszenie wizerunku osób z niepełnosprawnością oraz ułatwieniu tym osobom edukacji na poziomie wyższym. W tam zakresie członkowie rady współpracują z władzami uczelni, członkami Miejskiej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych działającej przy Prezydencie Miasta Zielona Góra oraz organizacjami społecznymi działającymi na tym polu w mieście, regionie i kraju.

Zwycięski projekt:

Wyrażam siebie przez sztukę

Materiały podsumowujące projekt można zobaczyć na stronie: uz.zgora.pl.

Więcej: Dr Katarzyna Kochan i Marcin Łukaszewicz opowiadają o projekcie: fb.watch (30 minuta rozmowy).

facebook_uz_wl.pnguz_instagram.png

img_2384.jpgfot. J. Czarnecka

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18